Ekologiczny hotel. Czy czeka nas rewolucja i zmiana podejścia?

EkoHotel w Polsce

Eko hotel, zero waste, less waste. Co rusz kolejna sieć informuje, że ma ekologiczny hotel lub wprowadza rozwiązania polepszające kondycję środowiska. Jednak od pewnego czasu nie daje mi spokoju jedno zasadnicze pytanie. Jak te zmiany wpisują się w prawdziwe oczekiwania Gości?

Po pierwsze hotel eko to nie indywidualne odczucie jego właściciela, ale oficjalna standaryzacja. Etykieta ECOLABEL gwarantuje, że opatrzona nią usługa spełnia wyśrubowane standardy ekologiczne i zdrowotne. Dotychczas oznaczenia przyznawane były przede wszystkim kosmetykom, środkom czystości oraz detergentom. Od 2017 roku na liście znalazły się także hotele, w kategorii „zakwaterowanie turystyczne”.

Wymogi dla eko hoteli

  1. Wyposażenie obiektów w energooszczędne urządzenia jak np. klimatyzatory lub bojlery.
  2. Instalacja termoregulatorów oraz systemów automatycznego wyłączania i włączania oświetlenia.
  3. Inwestycja w wodooszczędną armaturę sanitarną. Właściciele lub zarządzający obiektami powinni starać się zminimalizować liczbę prań (czyli pościel i ręczniki nie mogą być wymieniane codziennie – częstsze wymiany tylko na wyraźnie życzenie Gości).
  4. Hotele powinny generować jak najmniej odpadów. Dlatego zaleca się nie udostępniać jednorazowych czepków pod prysznic, szczoteczek do zębów, szamponów oraz mydeł (po raz kolejny: chyba, że Goście wyraźnie o to poproszą).
  5. W pokojach, restauracjach i barach nie powinno być jednorazowych naczyń, a w łazienkach jednorazowych ręczników.
  6. Właściciele zobowiązani są też wprowadzić plan minimalizacji powstawania odpadów spożywczych.

ekologiczny hotel

Przyjęte przez Komisję Europejską nowe kryteria EU ECOLABEL dla obiektów turystycznych ważne będą przez 5 lat (czyli do 2022  roku), a koszt uzyskania etykiety ekologicznej waha się między 200 a 2000 euro. Przyznawaniem certyfikatów zajmuje się Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC).

Ekologiczny hotel – przykłady działań w Polsce

Warto wiedzieć, że Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego zorganizowała kampanię edukacyjną „Hotel bez plastiku” promującą 30 sposobów na ograniczenie odpadów plastikowych. To obecnie jedno z podstawowych źródeł pomysłów dla hotelarzy. Część dużych graczy na rynku hotelowym już wprowadziła konkretne zmiany w kierunku ochrony środowiska:

  • AccorHotels i Marriott likwidują plastikowe opakowania kosmetyków na rzecz dużych dozowników.
  • Podobnie grupa hotelowa IHG planuje w ciągu 2 lat zastąpić miniaturki kosmetyków hurtowymi dostawami dla wszystkich swoich 17 marek (w tym: Holiday Inn Hotels i InterContinentalHotels). Decyzja ta będzie dotyczyć 843000 pokoi w ponad 5600 hotelach.
  • Aquarius nagradza Gości drinkiem za rezygnację z wymiany pościeli lub ręczników.
  • Hotel Arłamów już posiada własną elektrociepłownię oraz wytwarza własny prąd z biomasy z drewna. Pracownicy poruszają się po obiekcie pojazdami elektrycznymi, a cała instalacja świetlna została zaprojektowana tak, aby minimalizować tzw. zanieczyszczenie świetlne.
  • Hotel Skipper posiada obecnie 26 kolektorów słonecznych oraz stosuje filtry węglowe do uzdatniania wody.
  •  Hotel Notera SPA stosuje odzysk wody opadowej z deszczówki.

Jakie działania oprócz tego osobiście polecam?

  • Zamontuj przy kranach filtry lub odpowiedni perlator, dzięki którym woda będzie zdatna do picia. Możesz ją serwować w szklanych karafkach, dodając miętę i plasterki cytryny.
  • Przeanalizuj ilość odpadów, jakie generuje Twój obiekt – podziel się wnioskami z osobą, która ma w tym temacie doświadczenie i pomoże Ci ustalić nowy plan działania.
  • Rozważ wprowadzenie urządzenia do zamiany odpadów organicznych w suchą biomasę. Mógłbyś stosować ją jako nawóz lub paliwo do ogrzewania obiektu.
  • Zorganizuj spotkanie ze specjalistą, który podzieli się wiedzą z Twoim zespołem w hotelu na temat sposobów minimalizowania negatywnego oddziaływania hotelu na środowisko. Zaproś na nie pracowników i zachęć do aktywnego udziału w dyskusji. Popracuj nad mentalnością i nawykami.
  • Przeczytaj książkę „Jak uratować świat” autorstwa Arety Szpury lub świetną książkę Julii Wizowskiej “Nie śmieci”,  która rozprawia się z mitami o “ekologicznym” stylu życia i przekazuje praktyczne wskazówki do wykorzystania każdego dnia. 
  • Zrób jedną rzecz, którą będziesz w stanie powtarzać trwale, aż zobaczysz efekty ekologiczne. Dopiero później planuj dalsze skomplikowane procesy.

Ekologia Polaków wg badań

Z opublikowanego przez niemieckich badaczy raportu Traveller Holiday wynika, że dla 51% turystów zrównoważona gospodarka w miejscu wypoczynku ma znaczenie. Wśród ankietowanych serwisu TripAdvisor, aż 71% użytkowników deklaruje chęć spędzenia następnego urlopu „bardziej ekologicznie” niż poprzedniego. A tymczasem…

Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia oraz FOB, tylko 66% Polaków segreguje śmieci. Sens w tym działaniu widzi zaledwie 58% badanych. Aż 75% respondentów nie wiedziało, że nie należy płukać opakowań i butelek przed wyrzuceniem.

Czy umiemy segregować śmieci
 

Ciekawe są też wyniki badania Gumtree Polska „Polacy a ekologia”: 90% osób chciałoby być bardziej eko, ale na przeszkodzie stoją finanse. Jednocześnie tylko 12% deklaruje, że bierze pod uwagę w sklepie zakup warzyw czy owoców, które są lekko obite. Nie ma społecznej świadomości, że jeżeli te warzywa i owoce nie będą sprzedane, zostaną wyrzucone.

Eko hotel w praktyce?

Filozofia zero waste, zgodnie z którą człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, jest jeszcze w Polsce mało popularna w praktyce. Niestety znamy ją głównie z przekazów medialnych i marketingowych. Z opublikowanego niedawno raportu „Ziemianie atakują” wyłania się obraz Polaków, którzy w większości (72%) mają świadomość poważnych zmian zachodzących w klimacie i środowisku. A równocześnie jedynie 12% ankietowanych wie, że trzeba działać. Z kolei 16% badanych wydaje się, że są eko, ale tak naprawdę robią niewiele (segregują tylko odpady lub oszczędzają wodę).

Z tą naszą ekologią i deklaracjami jest dzisiaj trochę tak jak z weganinem, który po kryjomu jada mięso. 

Jaki z tego wniosek? Coś tam słyszeliśmy, coś tam chcemy, trochę próbujemy, ale nie do końca wiemy, o co chodzi i jak tę  ekologię wpleść w codzienność. I w tym momencie hotelarz zderza się z rzeczywistością. 

Ekologiczny hotel, a skargi gości 

Zdarzało się Wam czytać opinie Gości i obietnice braku powrotu do Waszych hoteli w przyszłości? Z moich doświadczeń wynika, że bardzo często troska o wspólne dobro i pro środowiskowe działania hotelarzy na jednostki wpływają negatywnie. Nad rozsądkiem wciąż dominują przyzwyczajenia, a ekologiczny hotel nie dla każdego oznacza to samo! Obecnie w oczach wielu Gości ekologiczny hotel jest odbierany nie jako nowocześnie zarządzany obiekt, a szukanie oszczędności na rachunkach.

Niestety zatem między deklaracjami, a działaniami Gości jest szalona rozbieżność.

Podsumowanie 

Co możemy z tym zrobić? Ekologia w hotelu powinna rozszerzyć zakres swojego oddziaływania – dotyczyć też stylu zarządzania, wyboru dostawców, edukacji personelu. Zamiast koncentrować się na jednorazowych działaniach skupmy się na tworzeniu mocnej, autentycznej filozofii biznesowej. Eko hotel powinien być czymś więcej niż nośnym komunikatem marketingowym. Tłumaczmy Gościom, co robimy i dlaczego. Wtedy każda mała zmiana będzie pociągać za sobą następne. Skorzysta na tym nasza planeta, nasi Goście i my sami.

A Ty, jakie masz doświadczenia z ekologią w hotelu? Podziel się swoimi wnioskami lub uwagami w komentarzu. 

Pozdrawiam,
Maciek Straus

 

Udostępnij na:
Facebook
LinkedIn
Maciej Straus
Maciej Straus
Przedsiębiorca z branży turystycznej, analityk hotelowy, inwestor skupiony na mobilności, wykładowca akademicki. Skupia się na rozwijaniu efektywności sprzedaży i analizie wskaźników rentowności biznesu. Swoją działalnością edukacyjną pomaga innym podejmować szybciej właściwe decyzje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *