Kody błędów systemu Truma Combi to jedna z pierwszych przykrych niespodzianek z jakimi się spotkałem podczas pierwszej podróży kamperem. Schemat problemu wygląda podobnie u wszystkich. Przestaje działać gas lub ogrzewanie wody w kamperze, wyskakuje błąd i nie wiesz co robić.
Z perspektywy czasu wiem, że nie jest problemem wadliwe działanie systemu ogrzewania Truma. Trzeba wiedzieć co oznacza dany kod błędu i jak go sprawnie usunąć nie resetując całego systemu, bo wtedy się zablokuje na 15 minut. Poniżej zamieszczam kody błędów Truma Combi oraz informacje co oznaczają. Na samym końcu opisuje jak z panelu kontrolnego Trumy usuwa się kod błędu. W moim kamperze GrandCalifornia dość często korzystam z tej listy ;-).
Spis treści
Kody błędu Truma Combi Gas (H)
Przyczyna
Tryb letni z pustym zbiornikiem wody. Skończyła się woda w kamperze.
Usunięcie
Wyłączyć ogrzewanie Truma i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler
wodą. Skasować błąd wg instrukcji.
Przyczyna
Przekroczona temperatura ciepłego powietrza, możliwe bo:
- Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone
- Zablokowany wlot powietrza obiegowego
- Zablokowane wyloty ciepłego powietrza
Usunięcie
- Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe
- Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza
- Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego
Przyczyna
Uszkodzony czujnik temperatury wewnątrz kampera lub jego kable doprowadzające
Usunięcie
Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszkodzenia wymienić. W razie uszkodzenia wymienić czujnik temperatury kampera.
Przyczyna
Grożące za niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V.
Usunięcie
Naładować akumulator lub sprawdzić jego sprawność. Być może trzeba zmienić akumulator na nowy.
Przyczyna
Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie.
Usunięcie
Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej. Wymienić element grzejny. W efekcie może być konieczna wizyta w serwisie Truma lub warsztatu dla kamperów.
FrostControl jest bezprądowym zaworem bezpieczeństwa/
spustowym. W razie zagrożenia mrozem bojler opróżniany jest
automatycznie przez króciec opróżniający. Przy nadciśnieniu
w układzie następuje automatyczne, skokowe wyrównanie
ciśnienia za pomocą zaworu bezpieczeństwa.
Przyczyna
Otwarte okno nad kominem gaz (wyłącznik okienny). Okno bezpośrednio nad wylotem spalin gazowych jest otwarte i czujnik blokuje dalsze działanie gazu. Celem tego jest działanie dla bezpieczeństwa osób w kamperze.
Usunięcie
Zamknąć okno w kamperze, które znajduje się nad wylotem spalin gaz. Przykład zdjęcie poniżej:
Przyczyna
Za wysokie napięcie w akumulatorze > 16,4 V
Usunięcie
Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę
Przyczyna
Zbyt niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,0 V
Usunięcie
Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator
Przyczyna
- Brak napięcia roboczego 230 V
- Uszkodzony bezpiecznik 230 V
- Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem
Usunięcie
- Zapewnić napięcie robocze 230 V
- Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja Truma Combi)
- Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja Combi)
Przyczyna
Butla gazu pusta
Usunięcie
Wymienić butlę gazu
Przyczyna
Butla gazu lub zawór szybkozamykający w doprowadzeniu gazu zamknięte
Usunięcie
Sprawdzić dopływ gazu i otworzyć zawory
Przyczyna
Układ regulacji ciśnienia gazu oblodzony
Usunięcie
Zastosować układ ogrzewania regulatora (EisEx)
Przyczyna
Za wysoki udział butanu w butli gazu
Usunięcie
Użyć propanu. Zwłaszcza w temperaturze poniżej 10°C butan nie
nadaje się do ogrzewania
Przyczyna
Zamknięty wlot powietrza do spalania lub wylot spalin
Usunięcie
Sprawdzić otwory, czy nie są zanieczyszczone (błotem śniegowym
lodem, liśćmi itp.) i ewentualnie oczyścić.
Przyczyna
Układ regulacji ciśnienia gazu jest uszkodzony
Usunięcie
Sprawdzić / wymienić układ regulacji ciśnienia gazu. Konieczna wizyta w serwisie.
Przyczyna
Ogrzewanie nie ma zasilania 12 V. Problem z elektryką lub płytą centralną na piecu Trumy.
Usunięcie
W teorii zapewnić zasilanie 12 V. W praktyce wizyta w serwisie i prawdopodobna wymiana pieca centralnego Truma.
Przyczyna
Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem (piecem) a panelem obsługi (dotykowym).
Usunięcie
Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi. Sprawdzić wtyczki wpinane do panelu i kable prowadzące. Możliwe wypięcie się wtyczki.
Przyczyna
Za wysokie napięcie na akumulatorze > 16,4 V
Usunięcie
Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę do akumulatora.
Przyczyna
Zbyt niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,0 V
Usunięcie
Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator.
Przyczyna
Grożące za niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V
Usunięcie
Naładować akumulator.
Przyczyna
Tryb letni z pustym zbiornikiem wody. Bojler nie ma wody.
Usunięcie
Wyłączyć ogrzewanie Truma i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą.
Przyczyna
Przekroczona temperatura ciepłego powietrza:
- Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone
- Zablokowane wyloty ciepłego powietrza
- Zablokowany wlot powietrza obiegowego
Usunięcie
- Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza
- Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe
- Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego
Przyczyna
- Brak napięcia roboczego 230 V
- Uszkodzony bezpiecznik 230 V
Usunięcie
- Zapewnić napięcie robocze 230 V
- Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi)
Przyczyna
Brak dopływu gazu w trybie mieszanym /opcja grzania gdy wybrane źródło zarówno gaz jak i prąd = cykl mieszany/ Brakuje gazu stąd tryb się wyłączył.
Usunięcie
Sprawdzić dopływ gazu. Patrz błąd # 507
(w trybie mieszanym nadal działa ogrzewanie elektroniczne)
Przyczyna
Osiągnięta maksymalna liczba resetowań błędów systemu Truma Combi
Usunięcie
Odczekać 15 minut i zresetować błędy
Przyczyna
Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem systemu Truma Combi.
Usunięcie
Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja obsługi Truma)
Kody błędów Truma Combi to niestety wspomnienie wielu osób, które pojechały pierwszy raz kamperem i nie wiedziały jak poradzić sobie z tym zagadnieniem. Dlatego powstał ten artykuł.
Kody błędu Truma Combi Diesel (H)
Przyczyna
Uszkodzony czujnik temperatury wewnątrz kampera lub jego kable doprowadzające
Usunięcie
Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszkodzenia wymienić. W razie uszkodzenia wymienić czujnik temperatury kampera.
Przyczyna
Brak paliwa diesel wskutek niewystarczającego poziomu napełnienia zbiornika, opróżnionego zbiornika lub skośnego ustawienia kampera.
Usunięcie
Napełnić zbiornik paliwem diesel. Następnie napełnić przewód paliwowy zgodnie z opisem w rozdziale „Pierwsze uruchomienie” (patrz instrukcja obsługi Combi Diesel)
Przyczyna
Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi Truma.
Usunięcie
Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi systemu Truma.
Przyczyna
Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie.
Usunięcie
Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej.
Wymienić element grzejny Truma.
Przyczyna
Przekroczona temperatura ciepłego powietrza, możliwe bo:
- Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone
- Zablokowany wlot powietrza obiegowego
- Zablokowane wyloty ciepłego powietrza
Usunięcie
- Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe
- Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza
- Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego
Przyczyna
Przekroczona temperatura wody w trybie zimowym:
- Za wysoka temperatura w zbiorniku wody
- Zablokowane wyloty ciepłego powietrza
- Zablokowany wlot powietrza obiegowego
Usunięcie
- Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler
wodą - Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe
- Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego
Przyczyna
Przekroczona temperatura wody w trybie letnim:
- Za wysoka temperatura w zbiorniku wody
- Zablokowane wyloty ciepłego powietrza
- Zablokowany wlot powietrza obiegowego
Usunięcie
- Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler
wodą - Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe
- Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego
Przyczyna
Za niskie napięcie akumulatora < 10,2 V
Usunięcie
- Sprawdzić napięcie akumulatora, ewentualnie naładować akumulator
- Krótkoterminowy środek zaradczy. Wyłączyć silne odbiorniki lub
uruchomić silnik pojazdu, aż ogrzewanie zacznie pracować (ok.
4 minuty) - Pojemność akumulatora niewystarczająca, ewentualnie wymienić
stary akumulator
Przyczyna
Za wysokie napięcie > 16,4 V
Usunięcie
Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę
Przyczyna
Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny)
Usunięcie
Zamknąć okno w którym znajduje się czujnik Truma
Przyczyna
- Brak napięcia roboczego 230 V
- Uszkodzony bezpiecznik 230 V
- Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem
Usunięcie
- Zapewnić napięcie robocze 230 V
- Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi)
- Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja
obsługi Combi)
Przyczyna
Grożące za niskie napięcie < 11,5 V
Usunięcie
Oszczędzać energię elektryczną z akumulatora, np. ograniczyć
oświetlenie i naładować akumulator.
Przyczyna
Ogrzewanie nie ma zasilania 12 V. Problem z elektryką lub płytą centralną na piecu Trumy.
Usunięcie
W teorii zapewnić zasilanie 12 V. W praktyce wizyta w serwisie i prawdopodobna wymiana pieca centralnego Truma.
Instrukcja obsługi Truma w kamperze
Gdyby te środki zaradcze nie doprowadziły do usunięcia usterki w kamperze lub jeżeli wyświetlane będą kody błędów, które nie zostały opisane w instrukcji poszukiwania błędów, trzeba zwrócić się do serwisu firmy Truma. Trzeba mieć na uwadze, że system Truma Combi występuje w kilku wariantach: Combi D 6E, Combi 6E, Combi 4E, Combi D6, Combi 6 i Combi 4.
Instrukcja obsługi Truma CP plus /instrukcja kasowania błędów/
Instrukcja obsługi Truma DuoControl CS
Instrukcja obsługi Truma Combi 4 / Combi 6 /instrukcja kasowania błędów/
Kasowanie błędu na panelu Truma
Poniższa grafika pokazuje jak usunąć kody błędów Truma Combi:
Legenda:
- błąd W oznacza ostrzeżenie
- błąd H oznacza ogrzewanie
- błąd E oznacza zakłócenie
- błąd W 255 H – cyfra to kod błędu
Instrukcja video jak kasować błędy systemu Truma
Najczęstsze błędy w ogrzewaniu TRUMA:
Truma CP Unit reset:
Jeśli brakuje Ci w tym artykule jakiejś informacji to umieść ją w komentarzu. Z przyjemnością dodam lub wyjaśnię zagadnienie.
12 odpowiedzi
Pojawił nam się błąd 16a – nigdzie nie mogę znaleźć czego dotyczy 🙁
Podeślij zdjęcie tego błędu. Wstępnie wydaje się, że to błąd wtyczki (zasilania) ale muszę zobaczyć foto.
Na panelu TRUMA wyświetla się tylko 16A?
cześć, u mnie w trumie pojawia się błąd TRUMA E843 H, po 15 min sam sie kasuje i można włączyć grzanie na nowo.
Tu masz wyjaśnienie, choć fakt ciężko to znaleźć: https://maciejstraus.pl/wp-content/uploads/2024/01/e843-code-fault-truma.png
Daj znać czy pomogło. Wygląda na to, że twardy reset i po temacie.
gdzie szukać problemu?
jaki to kod błędu e554h?
Jaka wersja Truma? Potrzebne dokładne oznaczenie.
na wyswietlaczu kampera adria twin citroen jumper swieci si ikonka rozlacznika akumulatorow cyrix jak ja zresetowac, byl przepalony bezpieczin przy ciryksie
co to za błąd w kamperze: E36H Truma Combi 4
co oznacza ten kod truma E 133 H w Truma Diesel?
Oznacza to, że trzeba wyłączyć głównym heblem prąd w kamperze lub przyczepie. Odkręcić obudowę zewnętrzną Truma (kratka) i tam gdzie jest płytka scalona i wentylator wypiąć kabel, chwile (10 sekund) odczekać i w piąć ponownie. Włączyć prąd w kamperze lub przyczepie i działa.