Jakie opony do kampera wybrać? Zobacz praktyczne wskazówki.

Opony do kampera

Opony do kampera najlepiej mieć całoroczne! Na nie jednym forum są takie dyskusje. Czy aby na pewno to dobry pomysł? Jeszcze kilka lat temu podróżowanie kamperem kojarzyło się tylko z wakacyjnymi wyprawami. Obecnie coraz większą popularność zdobywają zimowe wyjazdy na narty lub podróże zimowe na południe Europy. Oczywiście należy do nich odpowiednio przygotować naszego kampera, począwszy od doboru właściwych opon. Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon do kampera? Jak prawidłowo je eksploatować i przechowywać? Jak sprawdzają się opony całoroczne i czy warto kupować typowe zimówki?

Zapraszam do zebranych przeze mnie wniosków i sugestii. Artykuł powstał w wyniku  problemu z wyborem opon przy planowaniu moich jesienno-zimowych wyjazdów kamperem. Użyte marki i producenci opon są przykładowe i nie sponsorowane.

Jakie opony do kampera?

Przyznaje, że ja zacząłem poszukiwanie opon od zaznaczenia rodzaju opon do aut dostawczych, bo przecież nie jeden kamper jest na dostawczaku zbudowany ale jest to błąd. Opony do kampera posiadają specjalne oznaczenia „Camping” lub „Camping Pneu” (CP). Wyróżnia je specjalnie opracowana sztywna konstrukcja i wzmocnione brzegi, w celu zminimalizowania ryzyka powstawania odkształceń wskutek dużych obciążeń. Do ich produkcji wykorzystywana jest również specjalna mieszanka gumowa, charakteryzująca się większą wytrzymałością. Tego typu opony posiadają zazwyczaj dodatkowy oplot kordowy, który ma za zadanie wzmocnienie ich brzegów oraz podniesienie indeksu nośności.

opony do kampera

Te czynniki umożliwiają niwelowanie skutków nierównomiernego obciążenia kampera poprzez np. pełny zbiornik na wodę. W porównaniu ze standardowymi oponami o tym samym rozmiarze (np. do samochodów dostawczych), opony turystyczne mogą przyjmować znacznie większy nacisk na tylną oś i umożliwiają podobne osiągi, ale przy obciążeniach wyższych nawet o 300 kg.

Opony letnie do kampera

W przypadku opon letnich do kampera warto korzystać z opisanych wyżej produktów specjalnie dedykowanych do takich pojazdów. Jest to szczególnie istotne w sezonie letnim, ponieważ kamper podczas długich postojów, zarówno tych w czasie wyprawy, jak i wtedy, gdy stoi nieużywany jest narażony na oddziaływanie ostrego słońca i wysokich temperatur. Mimo, iż nie jeździmy to wbrew pozorom opony zużywają się wtedy szybciej niż gdyby pojazd był użytkowany codziennie.

Opony typu CP dzięki dużo wyższemu ciśnieniu powietrza cechują się również wyższym indeksem ciężkości, co sprawia, że są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Najpopularniejsze obecnie w Polsce opony dedykowane do kampera to moim zdaniem Michelin Agilis Camping i Continental VancoCamper. Na stronach producentów są konfiguratory – polecam.  Ja finalnie kupiłem te drugie. W związku z tym przy chęci wyjazdów kamperem na narty, muszę mieć drugi komplet opon ale zimowych.

Continental VancoCamper

Opony VancoCamper to produkt z oznaczeniem “CP”, co oznacza, że jest dedykowany do kamperów, również tych o masie powyżej 3,5 tony. Opona ta zapewnia odpowiednie podparcie poprzeczne tylnych osi, co gwarantuje większą stabilność podczas jazdy z dużym obciążeniem. Ma ona również wzmocnione ściany boczne dla ochrony przed mechanicznymi uszkodzeniami – np. otarciami – w trakcie podróży. Posiada mocną konstrukcję karkasu, chroniącą oponę przed odkształceniami na postoju, a także zwiększone ciśnienie maksymalne dla lepszej stabilności opony w trakcie jazdy i pokonywania zakrętów przy pełnym załadunku. Poza tym charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie i uderzenia co sprawia, ze jest wyjątkowo trwała wg producenta. Cena opony to przedział między 750 – 1050 zł za sztukę.

Michelin Agilis Camping

Opony Michelin Agilis Camping to produkt konkurencji, który również jest dedykowany do kamperów. Są one pozytywnie oceniane przez użytkowników, co można przeczytać na różnych forach dotyczących caravaningu. Zdaniem producenta taka opona charakteryzuje się również dużą wytrzymałością i długą żywotnością.

Doskonałą przyczepność na suchej i mokrej powierzchni zapewnia technologia „Durable Contact Patch”. Produkt firmy Michelin również posiada wzmocnioną konstrukcję, a zastosowanie podwójnego karkasu i 8 wzmocnień ochronnych w boku opony stoi za zwiększeniem odporności na wytarcie i odkształcenia. Cena opony wacha się w przedziale 660 – 1100 zł za sztukę. 

Opony zimowe do kampera

Obecnie na rynku nie znalazłem szerokiej gamy opon zimowych typowo do kampera. W związku z tym jeżeli, planujemy zimową wyprawę należy skorzystać z ogumienia dedykowanego samochodom dostawczym z oznaczeniem „C”, które są przystosowane do dużych obciążeń. Mimo, iż nie są one przystosowane do długich postojów pod obciążeniem, to w przypadku zimy nie ma to, aż takiego dużego znaczenia, ponieważ używane są tylko sezonowo, podczas konkretnej i krótszej wycieczki na stok narciarski. Modeli i producentów opon jest tak wiele a rozstrzał cenowy jest duży i nie podejmuje się wskazania jaki model będzie dla Ciebie najlepszy.

opony do kampera

Opony całoroczne do kampera

Wzrost popularności zimowych wypraw sprawił, że właściciele takich pojazdów coraz częściej szukają opon wielosezonowych do kampera, które sprawdzają się zarówno podczas letnich upałów, jak i zimą, na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. O tych oponach jest najwięcej dyskusji i sporów. Jedni twierdzą, że jak coś jest uniwersalne to oznacza, że gorsze w parametrach i trzeba wiedzieć kiedy więcej korzystamy z kampera. Polecam obejrzeć ten krótki film:

Nokian Weatherproof C

Posiadacze kamperów, którzy udają się w swoich autach na urlopy zimowe, mogą rozważyć zakup wysokowydajnych opon całorocznych Nokian Weatherproof C, które zdaniem producenta, nawet na zaśnieżonych trasach gwarantują pełną kontrolę nad pojazdem i optymalną równowagę pod dużym obciążeniem. Opony te dostępne są w sprzedaży z kilkoma wzorami bieżnika, zaprojektowanymi z myślą o różnej wielkości i masie kamperów. Przykładowo asymetryczny bieżnik dedykowany do lżejszych vanów (Nokian Weatherproof C Van) ogranicza ryzyko akwaplanacji i zapewnia optymalny komfort jazdy.

Opony do kampera muszą sprostać dużo większym wymaganiom niż ogumienie do osobówek czy samochodów dostawczych. Wskazuje tą oponę ze względu na tą wypowiedź Martina Dražíka, Product Managera w Nokian Tyres Europe: Technologia ta gwarantuje maksymalną wytrzymałość ogumienia na dowolnej nawierzchni. Włókna aramidowe zawarte w mieszance gumowej wzmacniają ściany boczne opon, zapewniając lepszą odporność na przebicia i inne uszkodzenia mechaniczne (np. w wyniku wjazdu w dziury czy najazdu na kamienie, korzenie, krawężniki itp.). Taki sam materiał stosuje się w lotnictwie i w przemyśle zbrojeniowym.

Kiedy należy wymieniać opony w kamperze?

Jak już wspomniałem właściwie dobrane opony do kampera mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo, spalanie ale także łatwość i wygodę prowadzenia kampera. Przed każdą wyprawą należy dokonać dokładnych oględzin ogumienia. Podstawowym czynnikiem decydującym o konieczności wymiany opon w kamperze jest podobnie jak w przypadku aut osobowych stopień zużycia bieżnika. W przypadku stwierdzenia, że opony są „łyse” należy je bezwzględnie wymienić. Uważam, że w kamperze opony trzeba zmieniać jednak częściej bo wozimy większy tonaż i podczas wypadku, droga hamowania jest zupełnie inna niż w aucie osobowym.

To samo trzeba zrobić, jeżeli na oponie pojawiły się pęknięcia lub wybrzuszenia. Mogą one wystąpić zarówno na jej bokach, jak i na bieżniku. Biorąc pod uwagę ciężar kampera należy założyć, że opona z tego typu defektem może wystrzelić nawet podczas postoju na campingu lub w czasie jazdy i spowodować groźny wypadek. Oczywiście samo prowadzenie kampera ze zużytymi oponami jest kuriozalnym pomysłem ale niektórym wydaje się, że opona ma mały przebieg a to, że ma już 5 czy 7 lat to nie wpływa na jej kondycje.

Jak przechowywać opony?

Zakup nowych i jakościowych opon do kampera to dosyć duży wydatek, w związku z czym warto o nie dbać, po to by służyły przez kilka sezonów. Przez pojęcie dbania o opony rozumiem nie tylko odpowiedni styl jazdy, ale także właściwe ich traktowanie na campingu oraz przechowywanie poza sezonem. Podstawową zasadę stanowi składowanie opon w miejscu suchym i zaciemnionym. Szczególnie latem warto zadbać o to by nie były one narażone na oddziaływanie promieni UV czy wysokich temperatur.

Można kupić specjalne zaślepki czy osłonki na opony podczas postoju na campingu. Istotne jest również to jak ułożone są opony. Koła czyli kompletne opony i felgi można wieszać na specjalnych hakach, układać jedna na drugiej, czy pionowo obok siebie. Należy tylko zadbać o to by ciśnienie w nich było zgodne z zaleceniami producenta.

Assistance kampera koszty

Konserwacja opon kampera po sezonie

W przypadku samych opon należy pamiętać, że nie pod żadnym pozorem nie wolno wieszać ich na hakach, ponieważ prowadzi to do odkształceń i uszkodzeń. Opony można ułożyć jedna na drugiej, ale w tym przypadku należy co kilka tygodni je przełożyć zamieniając dolną oponę z górną. Robi się tak w celu uniknięcia odkształceń dolnej opony pod wpływem ciężaru pozostałych. Podobnie jak w przypadku kół, tak samo i opony można ustawić pionowo jedna obok drugiej. W tym przypadku ważne jest jednak, aby co kilka tygodni obrócić je wokół własnej osi by nie narażać ich na odkształcenia.

Istotnym czynnikiem jest również dbanie o czystość przechowywanych opon. Szczególnie wiosną, gdy zdejmujemy opony zimowe warto je najpierw umyć, wysuszyć i dopiero ułożyć w odpowiednim miejscu. Warto o tym pamiętać, ponieważ w czasie zimy opony mają kontakt z substancjami wysypywanymi przez drogowców, które mają niszczący wpływ na ogumienie. Wysuszenie opon jest szczególnie ważne, gdy zamierzamy je przechowywać w foliowych workach, ponieważ uniemożliwia rozwój pleśni.

Kontrola opon kampera przed podróżą

Wakacje w kamperze mają być wielką przygodą i czasem odpoczynku, w związku z czym przed wyjazdem należy się odpowiednio przygotować i sprawdzić stan pojazdu. Polecam sprawdzać stan opon w kamperach, które bierzemy z wypożyczalni kamperów.  Pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych zdarzeń, które mogą nas spotkać w trasie.

Jak więc skontrolować stan opon w samochodzie campingowym i na co zwrócić uwagę?

  • przed każdą podróżą należy obowiązkowo sprawdzić ciśnienie w oponach, ponieważ ma ono duży wpływ na stabilność prowadzenia pojazdu i ogólnie pojęte bezpieczeństwo. Dodatkowo dobrze napompowane opony wolniej się ścierają, a samochód spala mniej paliwa;
  • kilka razy w ciągu roku należy sprawdzać stan bieżnika w oponach. Eksperci zalecają, żeby głębokość rowków nie była niższa niż 4mm. W celu wydłużenia żywotności kompletu opon można je zamienić (przednie założyć na tył i odwrotnie), gdy różnica w głębokości rowków przekracza 2mm;
  • nawet najlepsze i najdroższe opony warto wymienić po maksymalnie 4 latach. Nawet jeżeli ich stan wizualny jest odpowiedni to mieszanka, z której zostały wykonane twardnieje, przez co tracą swoje właściwości.

Podsumowanie

Pisząc ten artykuł nie było moim celem wskazać Ci gotowych rozwiązań w tym przypadku. W kwestii opon do kampera najistotniejsze jest sposób i czas w jakim najwięcej podróżujemy naszym kamperem. To od tego zależy czy jest sens kupować opony letnie czy całoroczne a może i zimowe? Ze specyfiki użytkowania kamperów oraz analizy rozwiązań dostępnych aktualnie na rynku wynika wniosek, że warto zadbać o posiadanie dedykowanych opon do swojego kampera. Oczywiście muszą być one również w odpowiednim stanie technicznym, co trzeba regularnie kontrolować.

Za oponę z oznaczeniem „CP” należy zapłacić ok 150-250 złotych więcej niż w przypadku tego samego modelu z przeznaczeniem do zwykłych aut dostawczych. Nie jest to duża różnica, biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa podróżujących oraz żywotność takiego ogumienia. Zastosowanie specjalnej opony w kamperze może sprawić, że jeden komplet posłuży nam nawet 2 lata dłużej niż w przypadku zwykłej opony, która nie jest dedykowana do kampera.

Zachęcam do przeczytania moich trzech artykułów:

  1. Jak przygotować kampera do zimy?
  2. Własny kamper na wynajem – czy to się opłaca?
  3. Jak wybrać ubezpieczenia kampera?

Dziękuje za dzisiaj

Maciek Straus

Udostępnij na:
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Maciej Straus
Maciej Straus
Przedsiębiorca z branży turystycznej, analityk hotelowy, inwestor skupiony na mobilności, wykładowca akademicki. Skupia się na rozwijaniu efektywności sprzedaży i analizie wskaźników rentowności biznesu. Swoją działalnością edukacyjną pomaga innym podejmować szybciej właściwe decyzje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *