Ubezpieczenie kampera, które wybrać i ile kosztuje?

Jakie ubezpieczenie kampera wybrać?

Właściciele kamperów wiedzą, że ubezpieczenie kampera to jeden z trudniejszych i kosztowniejszych tematów w caravaningu. Posiadanie kampera na własność, to marzenie wielu osób, które coraz częściej je spełniają. Nabycie takiego samochodu, to nie tylko koszt zakupu i wyposażenia. To również wydatki związane z utrzymaniem jego właściwego stanu, eksploatacją oraz ubezpieczeniem. Jak kupowałem nowego kampera, to przeżyłem szok związany z wysokimi kosztami ubezpieczeń OC i AC. Podobnie było z innymi opcjami jak: GAP lub Assistance dla kampera.

Szukając wiarygodnych informacji na ten temat w Internecie, ciągle spotykałem się z artykułami sponsorowanymi przez firmy ubezpieczeniowe lub porównywarkami cenowymi. W tym artykule nic Ci nie sprzedaje. Nie ma ukrytych ofert czy reflinków. Z tego tekstu dowiesz się, co wpływa na ceny ubezpieczeń. Jakie są przykładowe kwoty ubezpieczeń kampera nowego i używanego, oraz na co warto zwrócić uwagę wybierając polisę dla swojego samochodu.

Zdaje sobie sprawę, że ubezpieczenie kampera to obszerny i trochę nudny temat ;-). Jednak wydając 300 – 400 tysięcy zł na nowego lub odpowiednio na używanego kampera 100 – 200 tysięcy zł, warto poznać zagadnienia i czynniki, które mają konkretny wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej. Różnice między ofertami polis komunikacyjnych są bardzo duże.

Ubezpieczenie nowego, a starego kampera

Wzrost zainteresowania kamperami i przyczepami na rynku sprawił, że ich ceny znacznie wzrosły. Koszt zakupu nowego samochodu prosto z salonu mieści się w granicach 270 – 500 tys. złotych, w zależności od marki, modelu i wyposażenia. Ceny kamperów na rynku wtórnym są tak samo różne, jak ich stan techniczny czy wiek. Bez problemu znajdziemy ogłoszenia sprzedaży z cenami już od 20 tys. złotych. Jednak za w miarę młody rocznikowo egzemplarz (powiedzmy że ok. 5 letni) musimy zapłacić w granicach 130 – 160 tys. Cena ubezpieczenia obowiązkowego OC oraz dodatkowych opcji jak Auto Casco czy Assistance jest w różnym stopniu uzależniona od wartości pojazdu. W przypadku OC składka rośnie wraz ze znacznym wzrostem wartości auta. Dzieje się tak ze względu na ceny części i napraw w przypadku likwidacji szkody.

Wartość składki ubezpieczeniowej i ilość ryzyk

Wysokość składki ubezpieczenia AC jest uzależniona od wartości ubezpieczanego pojazdu oraz od ilości ryzyk, które obejmuje polisa. W przypadku nowego pojazdu, jego wartość jest określana na podstawie faktury zakupu. Jeśli chodzi o samochody używane, ubezpieczyciele często nie posiadają ich w swoich katalogach. Dlatego określenie rynkowej wartości jest niemożliwe. W tego typu przypadku niezbędna jest wycena rzeczoznawcy. Trzeba też znaleźć towarzystwo ubezpieczeniowe, które współpracuje z taką osobą lub przyjmuje wycenę wykonaną na zlecenie klienta.

Jednym z czynników kształtowania ryzyka w ubezpieczeniach OC kamperów jest kwestia ich własności. Wysokość składki ubezpieczeniowej jest uzależniona od tego, kto jest właścicielem kampera. Czy posiadany kamper jest wyłącznie naszą własnością i nikomu go nie udostępniamy, czy jest własnością firmy zajmującej się najmem zarobkowym. Jeżeli kamper jest składnikiem majątku spółki z o. o., wtedy ubezpieczenie jest droższe.  Kierowcą kampera może być przecież każdy ze wspólników, pracownicy, a także najemcy. W takich okolicznościach Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie jest w stanie ocenić ryzyka związanego z prowadzącym pojazd. Jeżeli dana firma posiada kilka tego typu pojazdów, warto ubezpieczyć całą flotę w jednym miejscu. Im więcej samochodów wchodzi w skład naszej floty, tym niższa składka i większe możliwości jej negocjacji.

Samochód specjalny kempingowy, a ubezpieczenie

Popularny kamper czyli samochód specjalny kempingowy powinien posiadać odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym określający kategorię pojazdu. Żeby go otrzymać musi spełniać następujące warunki:

  • musi być pojazdem kategorii M – zaprojektowanym i skonstruowanym głównie do przewozu osób i bagażu;
  • wyposażenie pojazdu musi być trwale przymocowane w części mieszkalnej;
  • musi być stworzony w taki sposób by mógł pełnić funkcję mieszkania – obowiązkowe wyposażenie to siedzenia i stolik, miejsce do spania (może być składane z siedzeń), szafki oraz urządzenia kuchenne.

Nie każdy kamper jest jednak zarejestrowany jako samochód specjalny. W Polsce spotkamy również tego typu pojazdy funkcjonujące jako zwykłe osobówki czy samochody ciężarowe. Wynika to zazwyczaj z dokonywanej etapami i na własną rękę budowy samochodu na bazie zwykłego dostawczaka. Posiadanie wpisu oznaczającego pojazd specjalny jest zazwyczaj korzystniejsze. Ubezpieczyciele posiadają różne taryfy dla różnych kategorii pojazdów. W przypadku tych specjalnych stawki są z reguły niższe. Szkoda, że ubezpieczanie kampera nie może być opcją czasową. Sezon trwa kilka miesięcy i takie rozwiązanie, znacznie obniżyłoby koszty polisy ubezpieczeniowej.

Od czego zależy cena ubezpieczenia OC kampera?

Dokonując obliczenia wysokości składki za OC kampera, tak samo jak w przypadku innych pojazdów, ubezpieczyciele biorą pod uwagę ryzyko wystąpienia szkody. Czynniki wpływające na prawdopodobieństwo wystąpienia złego zdarzenia są przypisane do dwóch grup: kierowca i samochód.

Ubezpieczenie kampera będzie droższe, jeżeli właścicielem (kierowcą) będzie osoba młoda, z krótkim stażem za kierownicą. Korzystniejsze oferty zawsze otrzymują osoby z długą historią ubezpieczeniową, w której nie odnotowano szkód. Najdroższe będzie ubezpieczenie OC kampera, jeżeli jest on wykorzystywany jako przedmiot najmu. Wtedy ubezpieczyciel nie wie kto w danej chwili będzie prowadził pojazd. Nie jest też w stanie dokładnie oszacować ryzyka wystąpienia szkody. Nie warto jednak zatajać tego faktu przed towarzystwem ubezpieczeniowym, nawet gdy planujemy wynająć samochód tylko na kilka dni w sezonie. Gdybyśmy to zrobili, i w tym czasie doszłoby do kolizji, ubezpieczyciel zgodnie z prawem mógłby odmówić ochrony ubezpieczeniowej, a tym samym likwidacji szkody.

Przykładowo kierowca z 10-letnią bezszkodową historią ubezpieczeniową, który chciał ubezpieczyć posiadany pojazd Peugeot 28 LN z 1987 r. (pojemność silnika 2482 cm3) otrzymał propozycję kupna OC za 807 zł. Jeżeli jednak założymy, że 2 lata temu miał 1 szkodę, wtedy cena za to samo OC wzrosłaby do 1124 zł.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze OC dla kampera?

Jeżeli chodzi o wybór oferty OC, podobnie jak w przypadku samochodów osobowych warto kierować się ceną. Produkt jest ten sam dla wszystkich pojazdów. Różnić może się tylko usługą BLS czyli bezpośredniej likwidacji szkody, która jest warta rozważenia. Dopiero przy zakupie ubezpieczeń dodatkowych takich jak AC czy Assistance, należy brać pod uwagę przede wszystkim zakres polisy.

Na dzień dzisiejszy, czyli połowę stycznia 2021 roku wykupienie OC dla kampera zarejestrowanego jako samochód specjalny przez Internet jest niemożliwe. Żeby to zrobić należy zgłosić się do agenta ubezpieczeniowego (najlepiej multiagenta) lub zadzwonić na infolinię Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Jeżeli jednak nasz pojazd figuruje w rejestrach jako auto osobowe lub dostawcze, i potrzebujemy wyłącznie OC, wtedy możemy dokonać porównania ofert online w bezpłatnym kalkulatorze OC.

Ubezpieczenie kampera na wynajem 

Wraz ze wzrostem popularności samych kamperów coraz popularniejsze staje się ich wypożyczanie, czyli prywatny najem zarobkowy kampera. Oczywiście w przypadku, gdy w ciągu roku kamper jest użytkowany przez różne, obce nam osoby, co należy zaznaczyć przy zawieraniu polisy ubezpieczeniowej. Istotne jest to zarówno w przypadku OC, jak i ubezpieczeń dodatkowych AC. Taki zapis “rent a car” znajdujący się w polisie sprawia, że jej składka wzrasta nawet dwu lub trzykrotnie. Jest on jednak konieczny, ponieważ jeżeli zataimy przed ubezpieczycielem wynajmowanie kampera w celach zarobkowych, a potem dojdzie do kolizji z udziałem najemców, wtedy ochrona ubezpieczeniowa nie zadziała. Wyższa składka to zabezpieczenie większego ryzyka dla firmy ubezpieczeniowej.

AC kampera

Niektóre szkody mogą nie wchodzić w skład podstawowego pakietu ubezpieczenia autocasco. Firmy ubezpieczeniowe bardzo różnie budują swoją ofertę.  Ważne jest wnikliwe czytanie dokumentacji związanej z polisą, a w szczególności OWU.  Można w nim znaleźć wszystkie wyłączenia, przez które klient może nie otrzymać odszkodowania. Aby uniknąć takiego ryzyka, warto zwrócić uwagę czy przedstawiona propozycja polisy ma opcję all risk.

Co ważne, polisa AC nie obejmuje szkód i uszkodzenia wyposażenia kampera przez osoby trzecie (najemców), czyli nie chroni w pełni właściciela kampera.

Co wpływa na cenę polisy ubezpieczeniowej kampera?

Przeprowadziłem na potrzeby tego tekstu studium przypadków obrazujące ceny ubezpieczeń OC i AC kampera w opcji użytkowania prywatnego oraz najmu zarobkowego.

Podając poniższe, przykładowe składki ubezpieczeń dla kamperów warto wspomnieć o jeszcze jednej opcji. Mianowicie o ubezpieczeniu kampera będącego przedmiotem leasingu finansowego lub operacyjnego. Leasing kampera jest częstą praktyką, z której korzystają nie tylko wypożyczalnie tych samochodów. Taki kamper do czasu ewentualnego wykupu po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego, jest własnością leasingodawcy. Zawierając umowę leasingu operacyjnego możemy, a nawet przez pierwszy rok musimy,  skorzystać z ubezpieczenia proponowanego przez firmę. Jeżeli jednak postanowimy zawrzeć polisę na własną rękę, wtedy towarzystwo ubezpieczeniowe nie bierze pod uwagę historii kierowcy, ponieważ to nie on jest formalnym właścicielem auta. Oznacza to również, że w przypadku szkody nie tracimy zniżek. Są one odejmowane właścicielowi pojazdu czyli leasingodawcy.

Poniższe wyliczenia i przypadki dają ogólny pogląd na to, jak mogą wyglądać ceny ubezpieczeń nowych lub używanych kamperów.  Zależnie od tego, czy będą w użytkowaniu prywatnym czy zarobkowym. Oczywiście wpływ na nie mają przede wszystkim cechy właściciela (wiek, historia bezszkodowej jazdy, adres zamieszkania itp.) oraz wartość ubezpieczanego kampera. Im wyższa, tym wyższe składki na polisie.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC i AC kampera – studium przypadków

Koszty ubezpieczenia kampera są wysokie albo bardzo wysokie. Zależne od wielu czynników ale na potrzeby tego artykułu dokonam obliczeń dla dwóch dość popularnych kamperów. Warto wiedzieć i się nie zdziwić, iż ubezpieczyciele wyceniając wartość kampera, korzystają z różnych systemów choćby takich jak Eurotax. Inną praktyką towarzystw ubezpieczeniowych jest przyjmowanie średniej wartości rynkowej pojazdu podanej przez klienta. Osobiście spotkałem się przy ubezpieczaniu własnego kampera z sytuacją, że kwota polisy była niższa, ponieważ auto posiadało liczne zabezpieczenia antykradzieżowe. Udało mi się w ten sposób zaoszczędzić około 7 tysięcy zł. Nie wspomnę jednak ile kosztowały mnie te zabezpieczenia  ;-). 

Na warsztat trafiają dwa kampery: 

  •  Globe Traveller (Fiat Ducato) – 2016 rok –  2.3 JTD – wartość rynkowa 182 tys. złotych.

Na potrzeby porównania załóżmy, że właścicielem jest 31 letni mężczyzna z 10 letnią bezszkodową historią za kierownicą.

W przypadku  OC VW Grand Californii na potrzeby prywatne oferta ubezpieczyciela wyniosła 2374 zł, a pakiet OC + AC, NNW, ASS kosztowałby 11239 zł. Zakładając najem zarobkowy tego kampera, ceny ubezpieczeń znacznie wzrastają.  Składka za pakiet  z opcją “najem zarobkowy” wzrosłaby do wartości między 13732 zł, a 28223 zł w zależności od wybranej firmy ubezpieczeniowej i danych właściciela kampera.

koszt polisy ac i oc dla kampera
Przykładowa wycena polisy ubezpieczeniowej  dla kampera w różnych wariantach

Jeśli chodzi o to samo porównanie kampera na bazie Fiata Ducato propozycja opłaty OC na potrzeby prywatne to 1746 zł, a pakiet OC +AC, NNW, ASS kosztowałby 8810 zł. W przypadku najmu tego kampera w celach zarobkowych, składka będzie oscylować między kwotami 11168 zł, a 20868 zł.

Koszt polisy kampera OC i AC przy leasingu firmowym

A co w przypadku jeśli kamper jest w leasingu firmowym i potencjalnie użytkują go pracownicy firmy oraz klienci wynajmujący? Opierając się na przykładzie wspomnianego wcześniej VW Craftera Grand California w leasingu i chęci ubezpieczenia go poza główną umową, propozycje składek OC + AC (firmy leasingowe wymagają pełnego ubezpieczenia przedmiotu leasingu, więc samo OC nie wystarczy) wyglądają następująco:

  • użytek własny – przykładowa wartość opłaty składki OC + AC  to 12241 zł;
  • najem zarobkowy –  przykładowa wartość opłaty składki OC + AC to 19411 zł.

Ubezpieczenie Assistance dla kampera

Kamper służy jako środek transportu zazwyczaj podczas dalekich wakacyjnych wyjazdów, często również zagranicznych. Pokonując tysiące kilometrów podobnie jak w przypadku każdego innego pojazdu jesteśmy narażeni na różne awarie czy kolizje. Naprawa lub holowanie kampera w Szwajcarii lub Skandynawii może nas bardzo drogo kosztować. Wykupienie dodatkowego ubezpieczenia w postaci Assistance sprawia, że możemy liczyć na pomoc ubezpieczyciela w tego typu trudnych chwilach w podróży. Nie każde towarzystwo ubezpieczeniowe posiada jednak w swojej ofercie takie ubezpieczenie dla pojazdów specjalnych kempingowych, w związku z czym konieczne staje się wykupienie dedykowanego pakietu.

Assistance kampera koszty

Posiadanie Assistance staje się istotne szczególnie w przypadku wyjazdów zagranicznych. W jego zakresie znajduje się zazwyczaj pomoc tłumacza czy prawnika w przypadku kolizji drogowej, jak również zakwaterowanie w hotelu na czas naprawy pojazdu. W jego skład wchodzi też pomoc informacyjna udzielana przez czynną 24h na dobę infolinię, co może być istotne w przypadku trudnych sytuacji i nieznajomości miejscowych przepisów prawa.

Zakres terytorialny ubezpieczenia Assistance

Oczywiście samo posiadanie Assistance nie sprawia, że jesteśmy dobrze ubezpieczeni. Dlatego warto dokładnie zapoznać się z jego zakresem, oraz terytorium na którym obowiązuje. Może być tak, że ubezpieczenie obowiązuje jedynie w Polsce, lub jego zakres terytorialny to kraje Unii Europejskiej. A jak wiemy nie cała Europa znajduje się we wspólnocie i w niektórych krajach możemy nie mieć ochrony.  Popularne kraje na wyprawy kamperem takie jak Albania i Czarnogóra posiadają jedynie status kandydata do Unii Europejskiej. Tutaj potrzebne jest posiadanie Zielonej Karty, którą uzyskamy od swojego ubezpieczyciela. Niestety nie zawsze jest ona wydawana bezpłatnie. W ubezpieczeniu Assistance warto również zwrócić uwagę na limity kilometrów holowania kampera, czy długość zakwaterowania w razie awarii.

Ubezpieczenie GAP dla kampera

Ubezpieczenie  GAP to dodatkowa, zaawansowana ochrona przed utratą wartości kampera w wyniku szkody całkowitej lub kradzieży. Statystyki przedstawiają, że nowe kampery po 3 latach eksploatacji, tracą średnio 40% wartości zakupu. Towarzystwa ubezpieczeniowe w przypadku szkody całkowitej czy kradzieży wypłacają odszkodowanie na podstawie wartości pojazdu w dniu wystąpienia zdarzenia. Ubezpieczenie kampera z opcją GAP zabezpiecza ten spadek wartości. Dzięki temu właściciel kampera nie traci na jego wartości nawet do 5 lat od dnia zakupu polisy, niezależnie od tego czy posiadany kamper jest nowy czy używany. Koszt takiej polisy na okres pięciu lat to kwota około 11 tysięcy zł.

Ubezpieczenie w PZMOT dla kamperów

Polski Związek Motorowy poprzez biuro PZM Travel oferuje specjalne pakiety ubezpieczeń kierowane do osób podróżujących kamperami po Europie. Taka oferta to połączenie ubezpieczenia turystycznego oraz ubezpieczeń dodatkowych jak NNW, Assistance itp. Obecnie dostępne w sprzedaży są 2 pakiety:

  • Ubezpieczenie turystyczne PZM Bon Voyage + karta CCI
  • Karta CCI + Ubezpieczenie Assistance VIP

Międzynarodowa Karta Kempingowa CCI to tzw. paszport turysty kempingowego, który jest wydawany w celu ułatwiania turystom pobytu na campingu. Jej właściciel wraz z maksymalnie 11 osobami wspólnie podróżującymi tym samym pojazdem są objęci polisą odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane osobom trzecim.

Karta CCI podczas kempingów pozwala uzyskać dodatkowe zniżki jeśli chodzi o zakwaterowanie na campingu, sięgające maksymalnie 25%. Dokument ten wymagany jest przez organizatorów wielu międzynarodowych zlotów organizowanych pod Patronatem FICC.

polisa oc i ac VW Grand California 600 kamper

PZM Bon Voyage i Assistance VIP

Ubezpieczenie Assistance VIP  to jedyne na rynku roczne ubezpieczenie Assistance. Obowiązuje zarówno w kraju, jak i za granicą. Co więcej można je przypisać do konkretnej osoby, co sprawi, że będzie chroniło każdy pojazd, którym aktualnie ta osoba się porusza (nie ważne czy to kamper czy samochód osobowy). Ubezpieczenie obejmuje m.in:

  • nielimitowaną pomoc drogową w kraju i za granicą w przypadku awarii jak i kolizji;
  • naprawy przy drodze i dowóz paliwa;
  • holowanie do warsztatu, zakwaterowanie w hotelu, transport do domu – raz w roku przysługuje holowanie z dowolnego miejsca w Polsce pod wskazany adres;
  • auto zastępcze, itp.

Ubezpieczenie turystyczne PZM BON VOYAGE to połączenie ubezpieczenia kosztów leczenia i NNW podczas wyjazdów zagranicznych. W jego zakresie znajdują się:

  • koszty leczenia w następstwie nieszczęśliwego wypadku lub choroby do kwoty 30 tys. euro;
  • pomoc w podróży z sumą ubezpieczenia 30 tys. euro – m.in. transport ubezpieczonego do szpitala, transport do Polski zgodnie z zaleceniem lekarza, zakwaterowanie 1 osoby towarzyszącej, transport zwłok do Polski;
  • koszty ratownictwa i poszukiwania, pomocy medycznej na miejscu zdarzenia oraz transport do szpitala przez służby ratownictwa górskiego lub morskiego;
  • ubezpieczenie NNW z sumą ubezpieczenia 20 tys. euro;
  • ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkodę osobową lub rzeczową z sumą ubezpieczenia 50 tys. euro.

Pakiety ubezpieczeniowe PZMOT są szczególnie korzystne dla osób, które dużo podróżują kamperem i są to głównie wypady zagraniczne do krajów europejskich. Warto zwrócić uwagę na szeroki zakres Assistance VIP.  Nie wszystkie ubezpieczalnie posiadają w swojej ofercie ten produkt dla pojazdów specjalnych kempingowych. Nie mówiąc już o jego przewagach nad konkurencją, jeśli chodzi o terytorium ochrony.

Likwidacja szkody po wypadku w kamperze, a polisa OC i AC

Każda szkoda komunikacyjna obciąża historię właściciela pojazdu, nawet jeżeli poruszał się nim w tym czasie najemca. Sprawia to, że podczas wykupowania polisy na następny rok musimy zapłacić więcej, ponieważ nasze zniżki za bezszkodową jazdę się zmniejszają. Niestety dotyczy to wszystkich zarejestrowanych na nasze dane pojazdów, a nie tylko tego, który uczestniczył w zdarzeniu. Przed taką sytuacją nie chroni nawet proponowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe ubezpieczenie utraty zniżek. To znaczy chroni, ale tylko polisę tego pojazdu, przy którym jest wykupione i żeby było w pełni skuteczne musiałoby być wykupione dla każdego naszego samochodu (wszystkich posiadanych kamperów, osobówki itp.). Jeśli posiadamy kilka aut, to będzie to odczuwalny wzrost kosztów utrzymania samochodów.

Jak ubezpieczyć kampera – podsumowanie

Finał, jeśli dotrwałeś do końca to gratuluję ;-). Temat skomplikowany i obszerny ale przy wyborze polisy ubezpieczeniowej AC i Assistance kampera powinniśmy przede wszystkim dobrze przeanalizować sposób korzystania z tego auta.  Czynnikiem głównym, bezpośrednio wpływającym na koszt polisy, jest rozgraniczenie hobbistycznego korzystania od zarobkowego wynajmowania.  Zakres polisy powinien być dostosowany do potrzeb właściciela i wynikać z wartości pojazdu oraz sposobu jego użytkowania. Jeżeli kamper jest stary, niewiele warty i jeździmy nim w krótkie trasy, a większość czasu stoi na działce, wtedy wystarczy ubezpieczenie obowiązkowe OC i NNW. Jeśli jednak posiadamy nowego, drogiego lub kilkuletniego kampera,  którym często podróżujemy, należy pomyśleć również o opcjach dodatkowych takich jak AC czy Assistance. Cena polisy wzrośnie, jednak będziemy lepiej zabezpieczeni.  Jest to bardzo istotne w przypadku likwidacji szkody. Jeżeli nie posiadamy odpowiedniego ubezpieczenia, wtedy koszty napraw spoczywają na nas, a jak wiadomo mogą być bardzo wysokie.

Sam korzystałem już dwa razy z polisy i wiem, że oszczędzanie na polisie kampera, może skończyć się naprawą, która stanowi 20 % wartości kampera. Mam nadzieję, że ten artykuł choć trochę Ci pomoże lub przekona do zadbania o większe bezpieczeństwo podróżowania.

Pozdrawiam,

Maciek Straus

Udostępnij na:
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Maciej Straus
Maciej Straus
Przedsiębiorca z branży turystycznej, analityk hotelowy, inwestor skupiony na mobilności, wykładowca akademicki. Skupia się na rozwijaniu efektywności sprzedaży i analizie wskaźników rentowności biznesu. Swoją działalnością edukacyjną pomaga innym podejmować szybciej właściwe decyzje.

Może zainteresować Cię również:

7 komentarzy

  1. Dzięki za opracowanie tematu. Właśnie kupiłem kampera i chce go dobrze ubezpieczyć z AC i ASS. Dobrze opisane i lekko się czyta. Zabrakło mi tylko informacji czy zniżki od aut osobowych kumulują się jak mam teraz kampera i czy mogę z nich skorzystać. Pozdrawiam, do zobaczenia w trasie i będę polecać innym ten artykuł.

    1. Jeśli chodzi o zniżki samochód osobowy i kamper to zauważyłem, że jest to indywidualna praktyka firm ubezpieczeniowych. W przypadku ubezpieczania firmowego, nie zauważyłem żadnych różnic i zniżek bo towarzystwo ubezpieczeniowe mówi o tym, iż będzie wielu kierowców stąd ryzyko jest większe i udzielanie zniżki nie ma sensu. Jeśli planujesz użytkować kampera tylko prywatnie bez opcji wynajem zarobkowy to prawdopodobnie znajdziesz firmę ubezpieczeniową, która skumuluje Twoje zniżki i bezszkodową jazdę. Powodzenia i jakby Ci się udało to daj znać tutaj lub wyślij maila. Wrzucę to do artykułu.

    2. Bardzo obszerny artykuł, jednak zastanawia mnie kwestia kosztu ubezpieczenia.
      Obecnie negocjuję stawki dla moich klientów na dużo niższym poziomie, i na przykładzie wymienionych w artykule kamperów:
      VW California (wartość 360 tys. netto): 9750 zł z rozszerzeniem o NAJEM (OC, AC, NNW)
      Fiat (wartość 182 tys. netto): 5680 zł z rozszerzeniem o NAJEM (OC, AC, NNW)
      Bez rozszerzenia o najem zarobkowy stawki są dużo niższe.

      1. Hey Oskar. Być może Twoi klienci to osoby fizyczne bez prowadzenia działalności lub jako JDG. W opisanych przykładach jest jeszcze ASS. Jeśli klienci nie mają aut w leasingu to mają pełną dowolność zakresu i sum ubezpieczeniowych. Już nie długo dodam wyceny z tego roku, bo w naszych autach będą się kończyły ubezpieczenia i zamierzam zrobić porównaniu z 5-8 firmami dla tych samych zakresów, co prawda z ASS jest problem dla kamperów bo mało kto chce go dawać poza granicami PL. Jeśli zajmujesz się tym zawodowo to proszę odezwij się chętnie możemy to wspólnie zrobić. Jestem otwarty na zrewidowanie założeń i polis z 2020 roku. Dzięki za komentarz. W kontakcie

  2. Czy jest możliwość ubezpieczyć kampera z opcją Assistance tak aby klient, który wynajmuje kampera mógł dopłacić za powrót kampera w polisie do Polski? Czy istnieje taka możliwość, że mamy kampera na wynajem ale koszty zniszczeń lub holowania do kraju, weźmie na siebie ubezpieczyciel z którym nasz klient zawrzę umowę na 21 dni? Takie ubezpieczenia są w turystyce wypoczynkowej. Czy ktoś słyszał o takim wariancie?

    1. Z takim rozwiązaniem się jeszcze nie spotkałem w polisach dla kamperów. Natomiast takie rozwiązania istnieją w wynajmie samochodów dostawczych. Jeśli chodzi o dodatkowe koszty przy wynajmie, które nie są przewidziane w normalnym użytkowaniu to warto zawrzeć to w umowie lub podciągnąć pod to kaucję za kampera. Natomiast z punktu widzenia naszych klientów to faktycznie najlepiej by było aby taka osoba mogła wykupić ubezpieczenie np. na 14 dni i nawet jeśli spotka go przykra sytuacja jak stłuczka lub awaria w podróży to nie odliczamy mu z kaucji i nie ma odpowiedzialności bo ma taką polisę. To rozwiązanie to taka polisa turystyczna. Postaram się temat zbadać jak będę znów ubezpieczał kampery. W ogóle jestem ciekaw jakie ceny będą polis w tym roku i o ile będzie drożej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *