VW Grand California 600. Recenzja kampera dla aktywnych

VW Grand California 600

Jeśli rozważasz właśnie zakup lub wynajem kampera VW Grand California 600, ten artykuł powinien Ci pomóc podjąć decyzję. Przygotowałem go na podstawie doświadczeń – własnych i moich Klientów, a nie reklamowego opisu producenta. To nie jest recenzja po tygodniowym teście, tylko subiektywny artykuł na bazie kilkunastu wyjazdów w Polsce i Europie w różnych warunkach pogodowych oraz moich kontaktów i  spotkań z 4 dealerami VW. Wierzę, że znajdziesz tu informacje, które obecnie w Internecie mogą być trudno dostępne! 

Dla kogo jest ten blaszany kamper marki Volkswagen? Kto będzie z niego zadowolony? Kto rozczarowany? Zapraszam!

Zdaje sobie sprawę, że ten artykuł jest wyjątkowo długi i być może trochę męczący. Ale patrzę na to przede wszystkim pragmatycznie. Zakup vankampera  VW Grand Californii 600 to nie lada wyzwanie, bo o wartości około 320 – 400 tys. złotych. Wynajem z kolei  to koszt średnio ok. 500,00-700,00 zł za dobę, co też jest sporym wydatkiem na dłuższy wyjazd po Europie. Zanim poniesiemy te koszty, warto się dobrze rozejrzeć i temu służy ten tekst. Moim celem jest pokazanie zebranych doświadczeń ale i możliwie jak największej liczby aspektów, które mogą być dla Ciebie ważne przy rozważaniu powyższych wydatków bądź inwestycji.

Jeśli nie znasz dobrze tego kampera, przeczytaj całość. Jeśli masz doświadczenie i zależy Ci przede wszystkim na recenzji, przejdź od razu do II części, w której znajdziesz obszerne komentarze do funkcjonalności i jakości tego samochodu. 

 

CZĘŚĆ I – OPIS FUNKCJONALNOŚCI VW GRAND CALIFORNII 600

Dane techniczne

Szczegółowe dane techniczne i normy spalania znajdziesz na stronie producenta VW – (link), tu skupię się na najważniejszych kwestiach, które interesują nas na początku.

  • VanKamper VW Grand California 600 w dowodzie rejestracyjnym ma wpisane „samochód specjalny kampingowy” DMC do 3500kg. /odebrany, niezatankowany samochód z salonu waży ok 3050 kg/
  • Napędzany 2-litrową jednostką TDI diesel o mocy 177 km.
  • Długość kampera to niecałe 6 metrów, a wysokość z klimatyzacją dachową to ponad 3 metry. Rozstaw osi wynosi 3,6 metra.
  • Posiada napęd na przedni koła. wersja 4×4 dostępna jest w wersji GC 680 (kategoria C prawa jazdy)
  • Średnie spalanie na poziomie 9,8-11,6 l/100 km przy średniej prędkości 100-120 km/h.
  • Automatyczne włączanie reflektorów “Leaving Home” i manualne “Coming Home”.
  • Automatyczna 8-biegowa skrzynia biegów z funkcją biegów sportowych.
  • Reflektory Full LED oraz światła do jazdy dziennej typu LED.
 
Wielu klientów docenia łatwość przemieszczenia się ze względu na automatyczną skrzynię biegów. 

Systemy wspomagania kierowcy Volkswagena

  • Sklonowana deska rozdzielcza z VW Passata ze wszystkimi udogodnieniami,
  • aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist),
  • automatyczne awaryjne hamowanie (Front Assist),
  • rozpoznawanie znaków drogowych,
  • automatyczna regulacja odstępu (ACC),
  • czujnik deszczu z automatyczną regulacją prędkości pracy wycieraczki,
  • system regulacji świateł drogowych LightAssist,
  • asystent wyjazdu z miejsca parkowania,
  • system monitorowania martwego pola (Blind Spot),
  • asystent ruszania pod górę,
  • asystent skrętu podczas parkowania (Park Assist)
  • światła przeciwmgielne przednie z funkcją statycznego doświetlania zakrętów,
 
Z tych wszystkich systemów najbardziej przydaje się aktywny tempomat oraz system, który w lusterku pokazuje inne auto, które np. nas wyprzedza a jest w martwym polu. 

Wyposażenie części mieszkalnej kampera

  • Kamper jest przeznaczony dla maksymalnie 4 osób.
  • Część mieszkalna: dwa łóżka – dolne i górne, stolik, kanapa, dwa krzesła.
  • Łazienka: kaseta WC firmy Dometic, prysznic, składana umywalka, systemie wentylacji SOG, dzięki któremu wszystkie zapachy są odprowadzane przez filtr na zewnątrz, wskaźnik poziomu zapełnienia toalety, szafki, dodatkowy zewnętrzny prysznic turystyczny, ogrzewanie.
  • Kuchnia: lodówka kompresorowa zasilana wyłącznie prądem, zamrażalnik, rozkładany blat roboczy, minibarek z gniazdkami elektrycznymi, szafki.
  • Isofix z możliwością mocowania fotelików górnym pasem mocującym (Top Tether).
  •  Opcjonalna klimatyzacja dachowa nad tylnym łóżkiem.
  • Instalacja do ogrzewania wody i powietrza marki Truma na gaz i prąd lub wersja druga olej napędowy i prąd.
  • 110-litrowy zbiornik świeżej wody i 90-litrowy zbiornik na brudną wodę.
  • markiza przed częścią mieszkalną, renomowanej marki Thule.
  • Kamper głównie do wyjazdów wiosenno-jesiennych (brak podwójnej podłogi i ogrzewania zbiornika szarej wody aby móc jeździć komfortowo w zimę kamperem).

Multimedia w kamperze

Discover Media to rozbudowany panel z centrum dowodzenia, fabryczną nawigacją na kraje europejskie oraz Routerem WLAN LTE (w wyposażeniu opcjonalnym). Dzięki temu masz dostęp do Netflixa nawet w bardzo odległych rejonach. 😉

VW Grand California 600 posiada również:

  • Interfejs USB m.in. dla AUX-IN i iPhone’a.
  • Indukcyjną ładowarkę w schowku przy fotelu pasażera z tyłu.
  • Dwa sloty na karty SD w schowku na pasażera.
  • Inwerter 220V/300W, który działa tylko jak pracuje silnik samochodowy lub maksymalnie do 15 minut po wyłączeniu, jeśli akumulator jest całkowicie naładowany,
  • Karta SD z mapami wraz z bezpłatną aktualizacją map dzięki Volkswagen MapCare.
  • Wyświetlacz TFT 8,0 calowy z ekran dotykowym.
  • Łączność Bluetooth dla telefonów komórkowych.
  • 6 gniazdek USB do ładowania smartfonów i notebooków.
  • 4 gniazdka 230 V i jedno gniazdko 12 V.
  • App-Connect iintegrację z Apple CarPlay iAndroidAutolub MirrorLink.
  • Obsługę głosową aktywowaną przyciskiem na kierownicy w standardzie. 

Parkowanie kampera w czterech systemach

Spore gabaryty kampera, ciasne ulice, a do tego trudne manewrowanie na polach campingowych  przyczyniają się nieraz do zadrapań i obtarć kamperów z wypożyczalni. W przypadku VW Grand Californii obawy o tego typu uszkodzenia są niepotrzebne. Auto posiada cztery systemy, które wpływają na bezpieczeństwo i chronią wynajmujących przed problemami związanymi z tak zwanymi szkodami parkingowymi, które są rozliczane z kaucji najemcy. 

  • Kamera z tyłu RearView,
  • asystenta parkowania ParkAssist,
  • Blind Spot Sensor wraz z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego,
  • Czujniki parkowania z tyłu, z przodu oraz po bokach kampera, 

Panel słoneczny i oświetlenie

Solar słoneczny o mocy 104 Watt w VW Grand Californii 600 znajduje się w przedniej części dachu, pod kątem i dzięki temu łatwiej łapie promienie słoneczne, jeśli jedziemy w stronę słońca ;-). Ładują one akumulator przeznaczony dla części mieszkalnej.

Cały kamper wyposażony jest w liczne listwy LED, które posiadają możliwość regulacji intensywności światła. W części sypialnianej mamy dodatkowe oświetlenie „ambiente LED”, które może zmieniać kolory w czterech odcieniach oraz lampki do czytania przy łóżkach. Jest też zewnętrzna listwa pod moskitierą.

Oświetleniem sterujemy z trzech miejsc: przy wejściu na panelu kuchennym, na tablecie w części centralnej oraz przy łóżku w sypialni.

CZĘŚĆ II – RECENZJA VANKAMPERA I MOJE WNIOSKI

Podstawowe pytanie brzmi, dla kogo jest ten kamper na bazie VW Craftera? Producent przedstawia go jako „wyposażony dom na wakacje”, ale dla mnie to bardziej mobilna kawalerka i to dla dwóch, nie czterech dorosłych osób (ewentualnie z dwójką małych dzieci).

Kto według mnie odnajdzie się w tym kamperze?

  • Przede wszystkim ludzie mobilni, a więc tacy, którzy często się przemieszczają i nie traktują kampera właśnie jak drugi dom, a raczej jak hotel na kółkach do odpoczynku po całodniowych wojażach. Nie jest to samochód, który służy do stania 7-10 dni na campingu i leniwej jazdy poniżej 100km/h.
  • Minimaliści – w tym aucie jest naprawdę mało miejsca, dla 4 osób to spora ciasnota w porównaniu do konkurencyjnych kamperów GlobeTravellera i Affinity. Jeśli jesteś osobą, która na camping planuje zapakować swój dorobek życia, 🙂 to na pewno do VW Grand Californii on się nie zmieści. Jest mało miejsca w środku, ale także niewiele miejsca na bagaże.
  • Osoby, które są już pogodzone z brakiem pewnych wygód, czyli wszyscy jeżdżący wcześniej pod namiot, busami bez łazienki czy pływających na jachtach żaglowych.
  • Wszyscy kochający nowe technologie – tym kamperem steruje się czasem jak inteligentnym domem. 😉
  • To świetne auto dla osób, które chcą rozpocząć przygodę z caravaningiem, bo siedząc za kierownicą, będą czuli się po prostu jak w Volkswagenie Passacie z automatyczną skrzynią biegów.
  • Właściciele i wynajmujący do tej pory mniejszej wersji VW California, w której brakowało łazienki z toaletą oraz większej przestrzeni. 

Co ja dzisiaj myślę o tym kamperze? Patrzę przez pryzmat bycia jej prywatnym użytkownikiem oraz firmy wynajmującej ten model vankampera w ramach działalności biznesowej. Jakie są moje, szczere odczucia odnośnie tego auta? Dość skrajne, ale na starcie od razu zaznaczę, że mieszczę się w wyżej opisanej grupie docelowej – przede wszystkim jeżdżę, rzadko kiedy stacjonuje na campingu, nie potrzebuję zbyt wielu przedmiotów wokół i lubię obcować z technologiami. Takim osobom i klientom na pewno mogę to auto polecić, ale warto mieć z tyłu głowy, jakie są jego wady (a tych też jest trochę).

ZALETY  Kampera VW GRAND CALIFORNIA 600

Komfort podróży vankamperem

To podstawowa zaleta– chcesz jeździć tym kamperem, więc czas spędzony za kierownicą ma dla Ciebie niebagatelne znaczenie. Składa się na to w zasadzie cały system funkcjonowania auta – intuicyjny kokpit, automatyczna skrzynia biegów, wszystkie opisane wyżej systemy wspomagające kierowcę, zwinność podczas parkowania, moc silnika, klimatyzacja itd. Grand California 600 to kamper zbudowany na bardzo dobrej jakości vanie Volkswagenie Crafterze i to się czuje podczas jazdy.

Plusem są typowe dla aut osobowych rozwiązania, które zostały zaimplementowane do tego kampera. Mało tego, na autostradach czy poza miastem z powodzeniem ten samochód może prowadzić osoba, który ma dużo mniejsze doświadczenie za kierownicą tak dużego pojazdu jakim jest kamper. 

Bezpieczeństwo

Oceniając Grand Californię pod względem bezpieczeństwa, trzeba przyznać, że Volkswagen daje ogromne możliwości. Liczba zastosowanych tu rozwiązań bezpieczeństwa stawia ten kamper według mnie na pierwszym miejscu w kategorii najbezpieczniejszego auta w swojej klasie. Potwierdza to też zewnętrzna organizacja EURO NCAP, która zajmuje się przeprowadzaniem testów zderzeniowych. Przyznała ona srebrny medal bazowemu modelowi Grand Californii, czyli Volkswagenowi Crafterowi, który wyprzedził takich rywali jak Citroen Jumper i Fiat Ducato. Co ciekawe, zwycięzcą okazał się inny pojazd dostawczy Ford Transit.

Volkswagen zadbał w Grand Californii przede wszystkim o kierowcę. Zastosowane systemy asystujące, które ułatwiają jazdę i podnoszą komfort, to według mnie nowy standard w segmencie aut użytkowych. VW Grand California jest tu absolutnym pionierem, obok dużo droższych campervanów na bazie nowego Mercedesa Sprintera. Poza wymienionymi w I części funkcjonalnościami w zakresie bezpieczeństwa podkreślę jeszcze jedno – kamper posiada asystenta wiatru bocznego, który bardzo przydaje się przy silnych podmuchach na autostradach.

Dla rodziców podróżujących z dziećmi ciekawym rozwiązaniem w zakresie bezpieczeństwa może być także blokada górnego okna, co sprawia, że śpiące na górze dzieci nie mają żadnej możliwości wyjścia w nocy.

Łazienka w kamperze

Na początku do tej przestrzeni miałem największe obiekcje, ale byłem w błędzie. Z łazienki korzysta się bardzo dobrze. Wyglądem przypomina ona trochę tę znaną z samolotów. Jednak składana umywalka czy wyciągana bateria z możliwością mocowania na specjalnym uchwycie nad lustrem pozwalają wygodnie wziąć prysznic osobom ze wzrostem 190 cm. Producent pomyślał także o prozaicznym uchwycie na papier toaletowy, który jest sprytnie schowany w szafce pod umywalką. Szafek jest pod dostatkiem, nawet dla czterech osób.

VW Grand California posiada również zewnętrzny prysznic turystyczny, który znajduje się przy tylnych drzwiach i może lecieć z niego zimna i ciepła woda. Sprawdza się bardzo dobrze na plaży, kiedy po wyjściu z wody musimy opłukać ciało i stopy z soli morskiej. Finalnie mamy do czynienia kamperem, który ma aż dwa prysznice.

Jeżeli będziecie poróżować tym vankamperem w okresie później jesieni albo przy temperaturze poniżej 3’c to system Truma automatycznie spuści wodę ze zbiorników i bojlera. Dzięki temu nie zniszczycie swojego kampera lub wynajmowanego.

Na grupie facebookowej VW Grand California PL, spotkałem się z opiniami, że ciśnienie wody w baterii jest niskie i przydałaby się uszczelka między drzwiami łazienki a brodzikiem, bo niektórym wylewa się woda do części mieszkalnej. Faktycznie ciśnienie jest niewielkie, ale dzięki temu na dłużej starcza nam wody. Znam właściciela Grand Californii, który miał dosyć tego oszczędnego strumienia i zmienił pompę na bardziej wydajną, bardzo sobie chwali to rozwiązanie.  Mi na kilkanaście prysznicy zdarzyła się tylko jedna sytuacja, w której trochę wody wleciało do części mieszkalnej i był to moim zdaniem problem wypoziomowania kampera. Jednak po tym zdarzeniu dołożyłem dodatkową uszczelkę. Brodzik prysznicowy posiada aż dwa otwory odprowadzające wodę i jest to super sprawa, jeśli kamper nie jest dobrze wypoziomowany, co się przecież zdarza.

Łazienka ma jednak trzy mankamenty. Nasi Klienci po kilkunastu wyjazdach zauważyli odchodzący silikon od wewnętrznych ścian. Nie wiem, czy jest to efekt marnej jakości silikonu czy nagrzewania się powierzchni, ale jak na roczny kamper, to źle wróży na przyszłe sezony. Druga wada to mało poręczna główka prysznica, a trzecia tylko jeden kran.

Multimedia VW Grand Californii 

Nie ma według mnie bardziej naszpikowanego technologią kampera dostępnego na rynku. Świadczą o tym opisane w pierwszej części systemy i aplikacje, ale też pomysłowość wykorzystania niektórych elementów.

Przykładowo przebywając poza granicami Polski, kupujemy kartę SIM w danym kraju i korzystamy z Internetu w routerze, który jest zamontowany pod fotelem pasażera. Myślałem, że jest to zbędny gadżet, ale doceniam go coraz bardziej i nie martwię się o przesył danych z własnego telefonu z polską kartą. Z tego Internetu może również korzystać usługa Volkswagen Car-Net, która sprawdza się w dużych miastach europejskich.

Dzięki tak rozbudowanemu systemowi multimedialnemu możemy również korzystać App-Connect, który działa dobrze i współpracuje z Apple CarPlay i AndroidAuto lub MirrorLink. Dzięki tym aplikacjom wszystkie powiadomienia, połączenia oraz odtwarzanie ulubionej muzyki np. zeSpotify jest o wiele bezpieczniejsze. Dla osób, które lubią nowe technologie, jest to tak zwany must have w podróży.

Centralny panel obsługi kampera – mini tablet

Intuicyjny, główny panel posiada wiele przydatnych funkcji. Na przykład przy napełnianiu czystej wody system głosowo sygnalizuje, aby nie przelać poziomu zbiornika. Na wyświetlaczu widać nawet poziom ładowania akumulatora mieszkalnego z panelu solarnego i jaka jest temperatura w środku i na zewnątrz kampera. Proste jedno narzędzie zamiast kilku. Wielu klientów chwali sobie to rozwiązanie, które wyeliminowało konieczność uczenia się m.in. obsługi systemu ogrzewania marki Truma. 

Grand California Tablet

Dla mnie najciekawszą funkcją jest jednak tryb campingowy, który po włączeniu sprawia, że stopień wejściowy pozostaje wysunięty także po zamknięciu drzwi przesuwnych oraz gdy kamper jest zamykany z kluczyka. Wówczas też zewnętrzne oświetlenie ledowe włącza się na 30 sekund. Ten tryb dezaktywuje krótkie miganie świateł przy blokowaniu i odblokowywaniu centralnego zamka za pomocą kluczyka z pilotem. Ta funkcja cieszy przede wszystkim sąsiadów z innych kamperów, którym nie będziemy przeszkadzać ciągłym mruganiem przy otwieraniu Grand Californii.

Inne intuicyjne rozwiązania z efektem WOW

Ta zaleta dotyczy w zasadzie całego samochodu. Z jednej strony to proste sterowanie autem z wykorzystaniem tableta, z drugiej po prostu poręczność wielu rozwiązań. Przykładowo, kiedy rozłożysz górne łóżko, nadal możesz korzystać z foteli czy stolika na dole, a w kuchni jest składany blat nie zabierający zbyt dużo miejsca.

Osoby, które martwią się o duże zużycie prądu powinny się ucieszyć z informacji, iż VW Grand California 600 w panelu kierowcy, posiada tryb “szybkie ładowanie akumulatora” podczas jazdy lub postoju. Jak robiliśmy testy to już po 15 minutach pracy samochodu, mieliśmy naładowany akumulator na 75 % w okresie jesiennym. 

Grand California spanie

Ogromnym atutem VW Grand Californii w tym zakresie jest możliwość otwarcia tylnych drzwi, które dają niesamowity widok z sypialni. Co prawda sami musimy się zaopatrzyć w moskitierę, ale i tak dzięki tej opcji mamy piękny widok. Oczywiście zależy to od tego gdzie się zaparkuję kampera ;-). 

Jakość ogrzewania – Truma Duo Control CS

Cała instalacja gazowa i ogrzewanie działają sprawnie i w jesienne wieczory kamper bardzo szybko się nagrzewa. Ustawiamy tylko oczekiwaną temperaturę na centralnym panelu i czekamy na ciepłe powietrze wydobywające się z 5 dysz. Niestety, ogrzewanie nie jest doprowadzone do górnego łóżka tak jak ma to miejsce w kamperze GlobeTraveller i bywa tam chłodno w zimniejszą porę roku.

Decydując się na wybór Grand Californii, możemy spotkać się z instalacją do ogrzewania wody i powietrza na gaz lub zasilaną paliwem z baku samochodu. Obie posiadają grzałki elektryczne, które po podłączeniu pod prąd dają możliwość zmiany źródła ciepła na panelu centralnym. Obydwa rozwiązania są dobre, jednak opcja diesel według mnie wygrywa. Po pierwsze, zużywamy paliwo z baku samochodu, stąd odpada nam rozmyślanie, ile gazu w butli zostało i czy starczy do następnej wymiany. Po drugie rezygnując z dużych butli z gazem, zyskujemy większą przestrzeń ładunkową oraz niższą wagę kampera, która zawsze jest za duża ;-).

VW Grand California posiada sprytne zabezpieczenie przed dostaniem się oparów spalonego gazu. W części mieszkalnej, w okienku bocznym jest wmontowany przycisk, który nie pozwoli na uruchomienie ogrzewania (spalania) dopóki okno nie będzie zamknięte. Ważne i poprawiające bezpieczeństwo rozwiązanie. 

Ogrzewanie gazowe marki Truma

W przypadku zasilania gazem otrzymujemy rozwiązanie  marki Truma DuoControl CS. Można od razu podłączyć do niego dwie butle gazowe z propanem o pojemności do 11 kilogramów. System sam przełącza źródło poboru, jeśli w którejś butli ciśnienie spadnie poniżej 0,5 bara. Dzięki temu nie obudzimy się w nocy z poczucia zimna, jeśli mamy zapas w drugiej butli.

Grand California ogrzewanie truma

Warto znać jeszcze dwa patenty, które przydają się w Grand Californii. Pierwszy to zakup adaptera do butli Nano, która jest lekka, bo zrobiona z tworzywa sztucznego. Drugi to wiedza, że w panelu Trumy pod kanapą jest tryb ogrzewania ECO lub HIGH, który bardzo przydaje się do szybkiego nagrzewania samochodu, np. podczas podróży w góry jesienią lub do Skandynawii. 

Program Gwarancja Mobilności od Volkswagena

Volkswagen szumnie reklamuje swój program „Gwarancja Mobilności”, który polega na bezpłatnej pomocy drogowej i innych bezpłatnych świadczeniach w razie awarii, wypadku, kradzieży oczy jakiegokolwiek unieruchomienia kampera. Program dostępny jest na terenie Unii Europejskiej. Obejmuje również nocleg w hotelu, samochód zastępczy, holowanie, przekazanie kampera po naprawie do miejsca zamieszkania lub nieoprocentowaną pożyczkę gotówkową – jeśli przebywamy poza granicami kraju. Przyznacie, że brzmi dobrze i podczas wakacyjnego wyjazdu może się przydać. Jeśli interesuje Cię temat polisy ubezpieczeniowej to w tym artykule opisałem, jak wybrać ubezpieczenia kampera na przykładzie Grand Californii. 

Ja skorzystałem z pomocy producenta, gdy gryzonie uszkodziły mi kable od silnika i samochód został unieruchomiony. Czas reakcji nie przekroczył 30 minut, więc poszło naprawdę sprawnie!

Grand California 600 tryb kampingowy

Dużym plusem jest to, że klienci w podróży mogą podjechać do serwisu Volkswagena i sprawdzić np., czy święcąca się kontrolka od silnika to coś poważnego, czy tylko słaba jakość paliwa i można ją skasować. Dzięki temu wyjazd na wakacje nie musi być pełen stresu lub finalnie skończyć się powrotem na lawecie.

Do tego wszystkiego dostajemy pakiet gwarancyjny bez limitu kilometrów, obejmujący:

  • 2-letnia gwarancja na nowe samochody,
  • 3-letnia gwarancja na powłokę lakierniczą,
  • 12-letnia gwarancja na nieprzerdzewienie karoserii.

W Polsce marka Volkswagen posiada ponad 30 autoryzowanych dealerów, którzy mogą dokonać naprawy naszego kampera. W Europie również skala sieci salonów dealerskich daje poczucie bezpieczeństwa.

VW Grand California klimatyzacja

Jako firma wynajmująca vankampera VW Grand California, do tej pory musieliśmy 4 razy korzystać z autoryzowanego serwisu z racji drobnych usterek spowodowanych przez Klientów. Naprawy zostały wykonane dobrze, ale zarówno jakość obsługi jak i czas oczekiwania na części zamienne do części mieszkalnej pozostawiają niestety wiele do życzenia. Sam odbiór nowego kampera w salonie jest dobrą historią na oddzielny artykuł ;-). W naszym przypadku wyszły dwie poważne kwestie braków, na które przedstawiciel salonu nie potrafił odpowiedzieć, bo po prostu nie znał tego kampera. 

W ogóle powstaje wrażenie jakby pracownicy dealera w wielu salonach nie mieli szkoleń z tego auta albo po prostu nie lubią go sprzedawać. Spotkać kompetentnego sprzedawcę v VW, który zna ten samochód i dobrze doradzi jest możliwe ale osobiście znam tylko dwie takie osoby. 

Podsumowanie zalet. Co doceniają użytkownicy?

  • wysoki komfort podróżowania,
  • rewelacyjny kokpit dla kierowcy,
  • duża liczba systemów bezpieczeństwa,
  • automatyczna skrzynia biegów,
  • chowany w tylnie drzwi – zestaw stolik i krzesła kampingowe,
  • duże, sprężynowane dolne łóżko,
  • płócienne przesłony z magnesami na okna,
  • centralny “tablet” do obsługi kampera,
  • system mocowań ISOFIX,
  • moskitiery w części mieszkalnej,
  • funkcja “tryb kampingowy”,
  • wysokość części mieszkalnej (powyżej 190 cm),
  • serwis i bazowe auto Volkswagena,
  • duża liczba gniazd i złączy USB,
  • dwa prysznice z ciepłą wodą.
  • jakość części firmy dometic, które można zamówić w tej firmie, a nie w VW,

WADY VW GRAND CALIFORNII 600

Sekcja kuchenna

To jest moje największe rozczarowanie i do dzisiaj ubolewam, że producenci nie przewidzieli dwóch szafek więcej w bloku kuchennym. Finalnie wygląda to tak, że albo nie masz gdzie trzymać garnków albo talerzy. Osobiście zadałbym pytanie projektantowi, gdzie według jego zamiaru przechowuje się czajnik i kawiarkę, z której korzystamy przynajmniej dwa razy dziennie? Klienci rozwiązują ten problem tak, że wykorzystują najbliższą szafkę przeznaczoną na ubrania do trzymania suchego jedzenia. Oczywiście nie ma takiego problemu w wersji dłużej Grand Californii 680 w której mamy dodatkowe dwie dolne szafki, górną oraz szafę na ubrania. Niestety ta wersja kampera jest na prawo jazdy kategorii C i waży powyżej 3500 DMC. 

Wykonanie i materiał, który został użyty do szafek kuchennych jest, mówiąc delikatnie, wysoce niepraktyczny. Ponadto obecnie szukamy powłoki do blatów kuchennych, która zapobiegnie licznym odciskom, plamom tłuszczu i innym „brudom”, które powstają przy normalnym gotowaniu posiłków. Nawet rozlanie kawy w tej kuchni skutkuje odbarwieniem blatu!

VW Grand California kuchnia

Volkswagen chyba projektował ten kamper dla osób, które w podróży lubią przede wszystkim jadać w lokalnych restauracjach i nie zabierają ze sobą prowiantu z zapasem na kilkanaście dni. Co prawda do elektrycznej lodówki możemy zapakować się na 4-5 dni, ale konkurenci oferują kampery są wyposażone w o wiele większe i bardziej funkcjonalne lodówki. Dodatkowo w związku z tym, że lodówka ma tylko jedno zasilanie, szybko zjada prąd produkowany przez panele słoneczne (o tym więcej za chwilę). Pomimo, że kompresorowe lodówki są sprawniejsze i bardziej ekonomiczne.

W tym wypadku plusem jest na pewno usytuowanie lodówki przy wejściu, co zachęca do częstego sięgania po schłodzone napoje bez konieczności wchodzenia do kampera podczas postoju.

Grand California lodówka

Zwróć również uwagę, że w przekazach reklamowych Volkswagen posługuje się zdjęciami kuchni z modelu VW Granda California 680 a nie 600, w którym jest o wiele więcej miejsca i znajdują się te dwie brakujące mi szafki ;-).

Panel słoneczny – zbyt mały

Z praktycznego punktu widzenia są z nim dwa zasadnicze problemy. Po pierwsze, podczas podróży łapie wszystkie muszki, kurz i osad drogowy z innych aut. To sprawia, że panel słoneczny działa gorzej. Kłopotliwym obowiązkiem jest częste mycie go, aby odzyskał pełną sprawność i rzeczywiście łapał te promienie słoneczne.

Po drugie, jego wydajność jest za niska, by móc stać na dziko więcej niż 19 godzin bez słońca. Nie wystarczy nam prądu do ładowania lodówki, telefonów czy lapotów. Problem nie występuje w okresie letnim i w krajach południowych, ale już w Skandynawii możemy się zdziwić. Są tacy co twierdzą, iż nie jest to problem panelu słonecznego tylko zbyt małego akumulatora. Jak tylko będę miał potwierdzone i sprawdzone te informacje, to je tu umieszczę. 

Grand California panel słoneczny

Co prawda akumulator odpowiedzialny za część mieszkalną ładuje się również podczas jazdy. Nie zmienia to jednak faktu, że przedstawienie VW Grand Californii jako kampera, który świetnie sobie radzi z obciążeniem urządzeń elektrycznych jest nadużyciem. Wydaje mi się, że głównym pożeracz energii to oświetlenie LED i wspomniana lodówka, która nie może być zasilana z innego źródła niż prąd.

Nocleg w kamperze 

Spanie w tym kamperze przypomina nocleg w dużym samolocie, a potęguje to stylistyka mebli i dominujące odcienie szarości. Auto posiada jedno poprzeczne i co ważne sprężynowane łóżko na dole z o wymiarach 2 m x 1,67 m oraz górne, rozkładane o wymiarach 1,90 m x 1,67 m. Dostajemy się na nie dzięki rozkładanej drabince.

Trzeba sobie jasno powiedzieć, że górne łóżko nadaje się wyłącznie dla małych dzieci lub jednego nastolatka, pomimo że rozmiarami jest większe od dolnego. Bardziej powiedziałbym, że to schowek na antresoli niż przestrzeń do snu dla dorosłej osoby.

Grand California 600 Vankamper

Minusem dolnego łóżka jest to, że śpimy poprzecznie. Wstawanie, chociażby do toalety w nocy, jest o wiele trudniejsze i mniej wygodne niż przy łóżku francuskim, które coraz częściej stosowane jest w kamperach. Jeżeli wybierzecie Grand Californię z opcją klimatyzacji dachowej (montowanej w miejsce tylnego okna), to cała przestrzeń sypialni będzie ciemna i lekko przytłaczająca, ale coś za coś. Wielu klientów, którzy jeździli tym autem w okresie wakacji na południe Europy, bardzo chwali tą klimatyzację i nie chcieliby jechać już kamperem, który jej nie ma. 

Miejsce do przechowywania bagaży

Ruszając w podróż kamperem, trzeba pamiętać o dwóch istotnych kwestiach: pakowaniu i wadze naszych bagaży. VW Grand California gotowa do jazdy (czyli z pełnym bakiem, butlami i wyposażeniem kampingowym bez pełnego zbiornika wody i bagaży) waży 3150 kilogramów. Ten wynik oznacza, że na pasażerów i ich bagaże zostaje jedynie 350 kg – sami przyznacie, że to wyzwanie. Jest to powszechny problem każdego kampera. W przypadku Grand Californii po części wynika z niskiej jakości użytych materiałów do wykonania mebli. Po prostu lekkie konstrukcje kosztują więcej, chociaż kamper i tak do tanich nie należy.

Z plusów w tym zakresie mogę dodać, że z tyłu kampera znajdziecie sporą przestrzeń załadunkową oraz 3 zamykane szafki, przy czym jedna jest zajęta przez butle gazowe. Dzięki temu, że łóżko tylne jest podnoszone do góry to również w przypadku opadów deszczu dostaniemy się z wewnątrz do naszych rzeczy. Część bagażową od mieszkalnej oddzielają dwie poprzeczne, wsuwane ścianki. Dzięki nim w trakcie jazdy nasze wyposażenie kampingowe oraz bagaże nie stanowią zagrożenia w przypadku gwałtownego hamowania.

Wady Grand Californii 600

Czym są rozczarowani nasi Klienci (i ja)?

  • niska jakość mebli,
  • mało miejsca na kuchenny asortyment,
  • brak wersji zimowej,
  • za mały akumulator części mieszkalnej,
  • samolotowy design części mieszkalnej,
  • brak ogrzewania w pobliżu górnego łóżka,
  • problematyczne przechowywanie stolika wewnętrznego,
  • ciężkie boczne drzwi przesuwne,
  • górne łóżko tylko dla dzieci,
  • wąskie półki w części sypialnianej,
  • długim oczekiwaniem na części zamienne u producenta ;-). 

Podsumowanie i ostateczna opinia 

Jeśli myślisz o kupnie lub wynajęciu kampera VW Grand California 600, to przede wszystkim nastaw się na aktywne spędzanie wakacji lub krótkiego urlopu. Jest to samochód łatwy w manewrowaniu, dedykowany dla dwóch dorosłych osób z jednym starszym lub dwójką małych dzieci. Jeśli lubisz być mobilny, cieszą Cię nowe technologie i jakość podróżowania to będziesz bardzo zadowolony. Wówczas pola campingowe traktujesz jak punkty serwisowe, a nie cel sam w sobie. Kampera za te plusy docenia wielu klientów, którzy jako kierowcy podróżowali wspominanymi Fiatami Ducato czy Citroenami Jumper. Tutaj wygrywa komfort kierowania i podróżowania dla kierowcy, a przecież kamperem nie raz robimy tysiące kilometrów w dość krótkim czasie. 

Jeśli natomiast szukasz dużej przestrzeni bagażowej i mieszkalnej, to zdecydowanie nie jest to kamper dla Ciebie. Będziesz miał problem z upchaniem w nim leżaków, krzesełek, mebli campingowych, osobistych bagaży i jeszcze całej rodziny. Wydaje się, że Volkswagen zaprojektował ten samochód dla pokolenia nomadów, odkrywców, dla których ważniejsza jest wolność i sprawność poruszania od designu.

Uff… dobrnęliśmy do końca! Poniżej znajdziesz jeszcze galerię z wieloma zdjęciami, których nie ma w tekście. To zdecydowanie mój najdłuższy artykuł. Wiem, że czytania było sporo, ale mam nadzieję, że traktujesz spędzony tutaj czas za wartościowy. Starałem się pokazać korzystanie vankampera VW Grand California 600 w możliwie obiektywny sposób, nie sugerując się do końca obietnicami samego producenta. Jeśli masz jakieś pytania lub inne wątpliwości, zostaw komentarz! Chętnie odpowiem.

Pozdrawiam,
Maciek Straus

Udostępnij na:
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Maciej Straus
Maciej Straus
Przedsiębiorca z branży turystycznej, analityk hotelowy, inwestor skupiony na mobilności, wykładowca akademicki. Skupia się na rozwijaniu efektywności sprzedaży i analizie wskaźników rentowności biznesu. Swoją działalnością edukacyjną pomaga innym podejmować szybciej właściwe decyzje.

Może zainteresować Cię również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *