Kamper na wynajem! Czy to dobra inwestycja i dochodowy biznes?

kamper na wynajem

Pandemia sprawiła, że zainteresowanie caravaningiem gwałtownie wzrosło. A hasło kamper na wynajem pojawia się coraz częściej na forach. Korzystają na tym przede wszystkim dealerzy, serwisanci i importerzy. Obecnie te samochody są droższe nawet o 25% niż przed COVID-19. Czas oczekiwania na wyprodukowanie nowego kampera to obecnie okres od 6 miesięcy do ponad roku! To wszystko sprawia, że wcale nie mamy doskonałego czasu na tego typu inwestycję. Ale to nie jedyny argument, dlaczego zakup kampera się nie opłaca. Poniższe rozważania i wnioski są moim subiektywnym zdaniem, jeśli masz inne, wyraź je w komentarzu pod artykułem.

Być może jesteś w następującej sytuacji. Wypożyczyłeś podczas wakacji kampera. Spodobała Ci się taka forma wypoczynku, rozważasz zakup tego auta i zastanawiasz się jakie są koszty utrzymania kampera i czy można na nim sensownie zarobić?

Myśląc o inwestycji w kampera, zakładam w zasadzie cztery scenariusze zdarzeń:

  1. Chcesz kupić kampera na własny użytek zamiast go wypożyczać od innych firm.
  2. Rozważasz kupić kampera na własny użytek i jednocześnie wypożyczać go innym.
  3. Chcesz kupić kampera na wynajem jako dodatkowe źródło przychodu.
  4. Spodobała Ci się ta forma podróżowania i myślisz by otworzyć wypożyczalnie kamperów. 

Zakup kampera na wynajem

Nowy kamper na wynajem to wydatek w granicach 270-500 tys. złotych. Około 150-180 tys. kosztuje kamper podobnej klasy jak ten, który prawdopodobnie wypożyczyłeś (raczej nie jest on starszy niż 5 lat). Do 150 tys. można kupić używanego kampera w niezłym stanie z drugiej ręki, ale trzeba mieć wiedzę lub wsparcie osób, które pomogą uniknąć złego zakupu.  

To wszystko są spore kwoty, dlatego trzeba zdać sobie sprawę, jaki potencjał ma ta inwestycja jeszcze przed wyciągnięciem gotówki z portfela. Jeśli masz zasoby na zakup auta do indywidualnego użytku bez wypożyczania, to z czterech powyższych scenariuszy to najsensowniejsza opcja. Jest to bardzo drogie hobby, ale w końcu robisz to dla siebie i swojego stylu życia – nie dla zarobku. Nikt Ci nie zniszczy auta i na wiele lat masz pomysł na spędzanie wakacji z rodziną.  

A zakładanie wypożyczalni kamperów to sezonowy i trudny biznes, w którym trzeba mieć możliwość szybkie serwisu aut i dokonywania napraw. To nie jest tak kolorowo jak przedstawiają to liczne portale ogólnopolskie, napędzając tym rynek zbytu producentów i importerom.

kamper na wynajem

Zupełnie inaczej rysuje się sytuacja, kiedy rozważasz nawet okazjonalne wypożyczanie tego auta! Poniżej znajdziesz argumenty, dlaczego kupowanie jednego kampera na wynajem nie ma sensu z biznesowego punktu widzenia.

Ubezpieczenie kampera na wynajem

To jest w zasadzie newralgiczny punkt. Uważaj! Zestaw OC, autocasco, assistance to dla użytkowanego prywatnie kampera rocznie koszt od 8 do 14 tys. zł. Ale to nie wszystko! Wynajmując kampera nawet na jeden weekend, musisz zgłosić ubezpieczycielowi opcję: najem zarobkowy przy zawieraniu polisy. Wówczas kwota ubezpieczenia może urosnąć nawet do zakresu 15-33 tys. zł. Jeśli zataisz ten fakt, przy kolizji ubezpieczyciel nie pokryje kosztów naprawy. Od Klienta w zasadzie w praktyce możesz egzekwować tylko wysokość kaucji, która na pewno nie pokryje strat. Dodatkowo warto wiedzieć, że towarzystwa ubezpieczeniowe niechętnie ubezpieczają kampery z opcją assistance. To auta jeżdżące przede wszystkim w innych państwach, a więc koszt ich obsługi przez samego ubezpieczyciela także jest wysoki i ryzykowny. 

Przeczytaj mój obszerny artykuł: “Ile kosztuje i jak wybrać ubezpieczenie kampera?”

Serwis nowego kampera u dealera

Klienci wypożyczając kamper, najczęściej go testują – czyli się uczą. Nie celowo, ale niszczą go dużo bardziej niż doświadczeni kierowcy. A Ty, aby nie stracić gwarancji fabrycznej, wszystkie naprawy musisz wykonywać u autoryzowanego dealera.

Tu problemy są dwa:

  • Mała liczba autoryzowanych salonów, a więc najczęściej musisz dojechać do miasta, gdzie taka naprawa może być wykonana.
  • Bardzo wysokie koszty każdej naprawy.

Z moich doświadczeń wynika, że naprawy wynikające z normalnego użytkowania to wizyta w salonie minimum 4 razy w roku. Poza tym, kiedy kamper na wynajem jest w serwisie, to przecież nie jeździ, a więc nie zarabia. A to może się zdarzyć także w środku wysokiego sezonu. Małych awarii, które uniemożliwiają wypożyczenie jest mnóstwo, m.in. spalona pompa wody, zalane kuchenki, awarie ogrzewania i klimatyzacji. 

Jeśli masz jedno auto i Klientów na zakładkę, to jest wysoce prawdopodobne, że po prostu nie dasz rady go przygotować na czas. Zmarnowane wakacje to wysoka frustracja u naszych Klientów, znam sytuację, w której Klient rościł sobie prawo o zwrot pieniędzy za zakupione bilety lotnicze dla rodziny, która miała podróżować kamperem z wypożyczalni, a finalnie tego auta nie dostała. I mowa tu o wypożyczalni, która miała trzy – nie jedno auto.

Koszty utrzymania kampera

Na zimę potrzebujesz wysokiego, suchego garażu lub wiaty, gdzie jest przewiew powietrza, a dedykowane pokrowce na przyczepy lub kampery to bardzo duży wydatek. Popularna, standardowa plandeka to szklarnia dla blaszanego kampera! Wystarczy odrobinę wyobraźni, aby zwizualizować sobie, że promienie słońca nagrzewają okrycie, a pod nim od razu uszkodzeniom ulegają uszczelki i szczelność auta. 

Koszt przetrzymania kampera w strzeżonym, zadaszonym miejscu to 200,00-450,00 PLN miesięcznie. Obecnie jak grzyby po deszczu powstają miejsca na zimowanie kamperów, portale ogłoszeniowe są zalewane ofertami starych kurników, stodół lub miejsc pod chmurką, aby skusić nas na ofertę „zimowanie kampera lub przyczepy”. W takich miejscach gryzonie, wilgoć lub brak ochrony są normą i ja w ogóle bym ich nie rozpatrywał. 

Być może zakładasz trzymanie kampera pod chmurką na działce ale ja nie jestem zwolennikiem tego rozwiązania. Rozpatrując taki wydatek na wiele lat to uważam, że stan samochodu po kilku sezonach pod gołym niebem w zimę od razu wpłynie na dodatkowe koszty i wszystkie plastikowe elementy.

A może warto uruchomić wypożyczalnię kamperów? 

Jeśli samo ogłoszenie na OLX pod hasłem „wynajem kampera” nie działa, to musisz uruchomić po prostu profesjonalny marketing internetowy, podobny do wypożyczalni kamperów, m.in:

  • Stworzyć identyfikację wizualną firmy.
  • Budować i utrzymać stronę www.
  • Uruchomić stałe działania reklamowe.
  • Obsługiwać liczne telefony z pytaniami od potencjalnych Klientów.
  • Zakupić dodatkowe wyposażenie kampera dla klientów. 

To nie są małe koszty, jeśli chcesz, żeby firma wynajmująca kampera wzbudzała zaufanie. A musi tak działać, bo wypożyczasz samochód o dużej wartości Klientom czekającym na święty spokój podczas urlopu. Być może jedynego dłuższego w roku. Twoje zadanie to nie tylko przekonanie do wypożyczenia kampera, ale także do wyboru właśnie Ciebie, a konkurencja jest spora.

VW Grand California 600
VW Grand California 600

Oczekiwania klientów są coraz bardziej dojrzałe. Mam tu na myśli profesjonalizację potrzeb i oczekiwań względem firm wypożyczających kampery. Potencjalni Klienci stawiają na full service, nieraz z podstawieniem i odbiorem kampera spod ich miejsca zamieszkania. Chcą mieć poczucie, że dostają kampera na wynajem od profesjonalnego podmiotu gospodarczego, który ma zorganizowane procesy i jest gotowy na różne sytuacje związane z taką formą wypoczynku. Obsługa klienta w tej branży będzie kluczowa w następnych latach z racji rosnącej konkurencji

Pewnym rozwiązaniem jest oddanie swojego kampera do firmy, która zajmuje się wynajmem. Tego  tematu dogłębnie jeszcze jednak nie badałem, stąd na dziś nie mogę Ci go ani polecić, ani odradzić.  Wiem tylko, że pełne zarządzanie oferuje firma Campery Złotniccy ale nie znam osób ani relacji z efektywności współpracy. 

kamper na wynajem a utrata wartości samochodu 

Nowy kamper w ciągu roku traci na wartości trochę mniej niż auto osobowe, ale to też się zmienia z racji rosnącej podaży. W tym wypadku to około 10-15%. Jego wartość maleje także razem ze zwiększonym przebiegiem tysięcy kilometrów, a ten trudno, aby był niski, skoro top kierunki dla kamperowców to południe Europy lub Skandynawia. 

Tak jak w przypadku czarteru łodzi i tutaj zniszczenia podczas używania auta są naturalne. Nie raz kamperem podróżuje rodzina z dziećmi, które, jak wiemy, lubią testować odporność wyposażenia ;-). Kiedy postanowisz nawet okazjonalnie wypożyczany kamper sprzedać, kupujący  mocno znegocjuje cenę – czy wartość sprzedaży pokryje tę różnicę? Raczej nie. Wisienką na torcie wydają się kwestia kosztów i zużycia podzespołów samochodu. Pomyśl jak często trzeba zmieniać tarcze, klocki hamulcowe, opony – które w przypadku częstego wynajmu będą się szybko zużywać. 

Wynajem kampera prywatnie – a twój wolny czas

Klienci chcą zaczynać i kończyć podróż w weekendy! To oznacza, że my jako właściciele w weekend pracujemy.  Musimy auto odebrać, sprawdzić, przyszykować do kolejnego wynajmu, ewentualnie naprawić i znów wydać. I wyobraź sobie, że tak spędzasz słoneczną połowę roku? Zabierasz sobie w ten sposób po prostu wolny czas. A Klienci wcale nie wynajmują kamperów na 6-8 tygodni jak głoszą niektóre fora internetowe. Standardowy wynajem to obecnie 7, maksymalnie 14 dni. A to oznacza, że wynajmujący przy każdym takim zleceniu mają sporo pracy logistycznej. Chciałbyś tak spędzać każdy wakacyjny weekend? Ja nie!

Leasing i VAT kampera na wynajem

Jeśli nie masz gotówki, to rozważasz pewnie leasing operacyjny lub finansowy kampera, ale tu znów sprawa nie jest tak różowa. Zakup kampera na firmę i możliwość odliczenia pełnego podatku VAT do zakupu kampera, jest tematem skomplikowany i wymagającym indywidualnej oceny. Załączam jednak dokument, który obszernie przedstawia interpretacje Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z dnia 18 grudnia 2019 r. dotyczącą prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z użytkowaniem kampera – link.

Po pierwsze trzeba mieć działalność gospodarczą i najlepiej dla lepszej oceny wniosku o leasing kod PKD: „77.12.Z – wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli”.

Standardowa rata leasingu kampera obejmuje zwykle przebieg do 20 000 km w skali roku. A klienci potrafią zrobić nawet 60 000 km w ramach jednego sezonu. Tu zaczyna się problem niedotrzymania warunków umowy i dodatkowe koszty, jeśli będziesz chciał zwrócić kampera do leasingodawcy bez wykupu końcowego. 

Wraz ze wzrostem liczby możliwych do przejechania kilometrów rośnie oczywiście rata leasingowa – około 20% na 20 000 km. Spotkałem się z opłatami rzędu 0,50 zł do 1,50 zł za przekroczony limit kilometrów w umowie leasingowej.  Dodatkowo firma leasingująca musi też wyrazić zgodę, że kierowcą może być ktoś inny niż właściciel. To samo tyczy się polisy ubezpieczeniowej kampera co rok. 

Jeśli zataimy najem zarobkowy w opcji kamper na wynajem, sami będziemy naprawiać samochód lub pokrywać całkowitą szkodę kasacji auta. Na dodatek łamiemy warunki umowy finansującej samochód. Firma, która jest Twoim leasingodawcą co roku musi wyrazić zgodę na polisę ubezpieczeniową, którą zamierzasz zawrzeć, jak się łatwo domyśleć to ciężko jest dostać zgody na podstawowe opcje w polisie, nie wspominając już o opcji najem zarobkowy. 

Ile właściwie zarobisz na prywatnym wynajmie kampera?

Do obliczeń trzeba przyjąć wariant odpowiedzialny, że kamper na wynajem pojeździ między 60 a 90 dni w roku. Przyjmowanie większej liczby dni jest zbyt optymistyczne i zakłada, że my w ogóle nie będziemy  korzystać z kampera w sezonie letnim. 

Chciałbym, aby sezon wynajmu kamperów trwał dłużej niż dwa wakacyjne miesiące, ale obecnie to wtedy jest najwyższy popyt i najlepszy zarobek. Pozostałe miesiące cieszą się  mniejszym zainteresowaniem, a więc także spadają ceny za wynajem kampera.

Wynajmowanie kampera

Ceny zależą zatem od sezonu (niskiego, średniego lub wysokiego) i wahają się w średniej od 250,00 PLN/dzień do 650,00 zł dzień. Na potrzeby naszego przykładu przyjmijmy, że średnia cena wynajmu to 500,00 brutto zł/dzień, a kamper jeździ 75 dni. 

Przychód: 500,00 brutto zł x 75 dni = 37 500,00 brutto zł

Koszty podatkowe i uzyskania przychodu z wynajmowania kampera

  • Podatek VAT 23%, czyli około 7 000,00 zł.
  • Kwotę podatku dochodowego 19% lub CIT 9 / 19 %.
  • Roczny koszt ubezpieczenia polisy kampera.
  • Ewentualne koszty napraw.
  • Amortyzację samego zakupu kampera na wynajem.
  • Opłatę za przechowywanie lub parking kampera poza sezonem.
  • Poniesione nakłady na przygotowanie kampera do zimy
  • Koszty urządzeń zabezpieczających kampera przed kradzieżą lub przywłaszczeniem.
  • Wydatki na reklamę lub prowizję od wynajmu kampera.
  • Utratę wartości samochodu o około 10 tys. rocznie.
  • Twój wolny czas, który zabierają Ci Klienci. 

Obecnie w koszty można wrzucić jedynie kwotę leasingu na auta osobowe do kwoty 150 tys. zł. Pamiętaj też, że  tylko w niektórych przypadkach możesz odliczyć pełen VAT od zakupu kampera. Jest to tak skomplikowane i zależne od indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy, że nie podejmuję się opisania tego procesu w tym artykule. 

Finalnie widać, że jest to bardzo drogie hobby, a biznes przy jednym aucie może ewentualnie pomniejszyć koszty posiadania kampera. Oczywiście przy założeniu, że klienci powodują mało zniszczeń. Być może ktoś zarzuci mi, że do obliczeń przychodu z wynajmu kampera lepiej przyjąć 90 czy 120 dni. Też bym sobie tego życzył, ale praktyka pokazuje, że takie wyniki mają najlepsi na rynku pod względem floty samochodów oraz jakości obsługi. Czy Ty do nich już teraz należysz? Ja nie ;-)!

Kiedy zakup jednego kampera na wynajem prywatny się opłaca?

  • Gdy akceptujesz ryzyko i chcesz, aby wynajem po prostu zoptymalizował Ci odrobinę bieżące koszty utrzymania samochodu.
  • Możesz spędzać w nim wakacje poza szczytem sezonu i nie stanowi to dla Ciebie problemu.
  • Dysponujesz zapleczem finansowym i nie czujesz presji, że auto ma zarabiać. Po prostu robisz biznes gdzie indziej, a to dla Ciebie dodatkowe źródło przychodu.
  • Masz wystarczające oszczędności, aby ewentualnie wspierać swój biznes kamperowy w sytuacji zwiększonej liczby napraw czy kwot ubezpieczenia.
  • Prowadzisz zarejestrowaną działalność gospodarczą, którą tylko rozszerzysz o nowy zakres PKD.
  • Posiadasz nieruchomość lub swoją firmę, gdzie możesz przezimować samochód w bezpieczny sposób.
  • Traktujesz kamper jak swój drugi dom, gdzie możesz pracować, żyć, przechowywać osobiste rzeczy i mieć poczucie, że jesteś na swoim.
  • Gdy kupisz kampera w wersji zimowej. 

Czy warto kupić kampera na wynajem?

Kupowanie i wynajmowanie jednego kampera jest mocno ryzykowne i absorbujące. Jak chcesz na tym autentycznie zarobić, a nie dorobić, to musisz po prostu odpalić nową wypożyczalnię kamperów i markę – z flotą kilku kamperów oraz zapleczem logistycznym. To wymaga Twojego czasu i dodatkowych nakładów finansowych. Rynek wynajmu kamperów profesjonalizuje się z racji wymagań podróżujących. Kluczowym jest, czy będziesz w stanie dostatecznie konkurować z taką sytuacją rynkową? Dwa auta to minimum na pierwszy rok startu, a dobra wypożyczalnia powinna mieć między 5 a 10 kamperów i to różnego typu. A to już zupełnie inna skala biznesu niż jeden kamper na wynajem od czasu do czasu wypożyczany dla klientów z popularnych portali ogłoszeniowych.

 

Jeśli masz inne doświadczenia z wynajmowania kampera w celach zarobkowych lub odmienne zdanie to zostaw komentarz z chęcią podyskutuje! Jeśli rozważasz czy kupić kampera czy przyczepę to zapoznaj się z artykułem, w którym podsumowałem moje wnioski zarówno finansowe jak i praktyczne. 

Opracowałem merytoryczną i funkcjonalną analizę z użytkowania w naszej firmie floty kamperów marki Volkswagen Grand California 600.

Jesteś ciekaw dlaczego piszę i w ogóle czemu powstała ta strona? – zerknij tutaj!

Pozdrawiam,
Maciek Straus

Udostępnij na:
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Maciej Straus
Maciej Straus
Przedsiębiorca z branży turystycznej, analityk hotelowy, inwestor skupiony na mobilności, wykładowca akademicki. Skupia się na rozwijaniu efektywności sprzedaży i analizie wskaźników rentowności biznesu. Swoją działalnością edukacyjną pomaga innym podejmować szybciej właściwe decyzje.

Może zainteresować Cię również:

2 komentarzy

  1. Dobry artykuł ale nie jest dobrym pomysłem oddawanie kampera na wynajem do obcej firmy. Sugerowałbym nie polecanie takiego rozwiązania. Nikt nam nie zagwarantuje, że będzie o niego dbał jak o swojego. Klienci lubią ukrywać zniszczenia i drobne usterki bo mało kto lubi tracić nawet część kaucji za kampera. Nie wierzę, że pracownicy firmy będą o niego dbali jak o własny. Dla takiej firmy liczy się przede wszystkim pieniądz i czy dobrze na tym zarabiają. To już lepiej nie wynajmować i nie kupować nowego tylko jakiś 5 letni i zadbany. Sami szukamy teraz kampera ale prywatny użytek i nie zamierzamy go nikomu wynajmować i się denerwować jak będą go traktować klienci. Zabrakło mi w artykule informacji ile kosztuje samo OC na kampery i jak wygląda naprawa części mieszkalnej po wypadku.

    1. Dzięki za komentarz. Samo OC na kampery nie kosztuje dużo i jest to przedział między 700-1200 zł. Naprawa części mieszkalnej po wypadku – nie mam tu doświadczenia i ciężko byłoby mi coś o tym napisać. Z firmami, które przyjmują kampery na wynajem jest tak samo jak z firmami, które przyjmują łódki do czarteru. Kwestia dobrej selekcji partnera i ustalenia warunków. Nie zakładałbym stereotypowo, że te firmy nie chcą świadczyć dobrych usług dla właścicieli kamperów jak i klientów. Po prostu trzeba zrobić dobre rozeznanie i podjąć właściwą decyzję ale nie namawiam tylko bym tego od razu nie skreślał.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *