Współcześni nomadzi – jak wpływają na branżę turystyczną?

Współcześni Nomadzi

Współcześni nomadzi mają wysokie wymagania dotyczące produktów i marek, które to coraz bardziej dostrzegają tą grupę społeczną. Jak nomadyzm wpływa na turystykę i caravaning? Co możesz zrobić, żeby nomada wybrał właśnie Twój hotel? Sprawdź, jak przyciągnąć tę grupę Klientów i o nią zadbać?

W poprzednim artykule wyjaśniłem, kim są nomadzi. Tym razem chciałbym się zastanowić, jak potrzeby tej grupy wpływają na szeroko rozumianą turystykę – zarówno tą tradycyjną, jak i mobilną. Spojrzę na nią z biznesowego punktu widzenia. Współcześni nomadzi w swoim funkcjonowaniu nieraz napotykają na wiele problemów i ograniczeń. Nie zawsze też społeczność lokalna przyjmuje ich pozytywnie.

Jak hotelarstwo może zyskać na rozwoju współczesnego nomadyzmu?

Już w 2015 r. podczas DNX Digital Nomad Conference oszacowano, że do 2035 r. na całym świecie będzie ok. miliard cyfrowych nomadów. Ta liczba doskonale pokazuje, że nomadów należy uwzględnić podczas planowania rozwoju biznesu hotelowego. Pamiętam, jak na ten aspekt projektowania przestrzeni hotelowej, zwracał uwagę architekt Piotr Kalinowski z wrocławskiej pracowni MIXD podczas Hotel Marketing Conference.

Obszary, o które hotele powinny zadbać w pierwszej kolejności:

  1. Bezpłatne, dobre łącze to standard – zapewnij swoim Gościom bezpieczne, niezawodne i bezprzewodowe połączenie z Internetem. Niby oczywista sprawa ale każdy z nas wie, że to nadal w wielu obiektach kuleje.
  2. Miejsce do pracy w pokoju hotelowym – nie każdy nomada na co dzień pracuje w przestrzeni wspólnej. Zapewnij mu inspirującą przestrzeń do pracy z dostępem do potrzebnych udogodnień (m.in. drukowanie plików w pobliskim copyroomie przez Wi-Fi, dostęp do skanera, woda/kawa/herbata, room service 24h).
  3. Przestrzeń coworkingowa – zadbaj o wygodną i dobrze wyposażoną przestrzeń, w której nomada będzie mógł wymienić się swoimi doświadczeniami i pomysłami z innymi osobami.
  4. Nowe formy zakwaterowania – pomyśl o innej polityce cenowej.  Pamiętaj też o pakietach „szytych na miarę”. Zaproponuj oferty z dłuższymi pobytami. Są nomadzi, którzy chcieliby zostać w Twoim obiekcie na kilka tygodni lub miesięcy. Innym, świetnym rozwiązaniem dla sieci hotelowych będą elastyczne oferty, w ramach których nomada może przemieszczać się po kraju/kontynencie/świecie, zatrzymując się w obiektach jednej sieci.
  5. Ułatwienie komunikacji – wykorzystaj chatboty. To błyskawiczne kanały komunikacji, które odpowiedzą na potrzeby nomadów niemal natychmiast. Pierwszym krokiem może być chatbot reagujący 24/7 na wiadomości związane z rezerwacjami. To ważne m.in. przy podejmowaniu decyzji podróżniczych last minute. Tu z ciekawym rozwiązaniem przychodzi SmartHotel.
  6. Komunikuj się wirtualnie – pokaż swoim przyszłym Gościom to, co masz do zaoferowania podczas wideo wycieczki po hotelu czy prezentacji na żywo nowej oferty (np. otwarcia przestrzeni coworkingowej). Wykorzystanie kanałów wideo i na żywo to niezwykle skuteczny sposób na dotarcie do nowych segmentów podróży. Wykorzystaj też social media. To świetny sposób, aby poinformować o najważniejszych wydarzeniach czy o sposobie, w jaki przestrzegasz protokołu sanitarnego (ważne zwłaszcza w covidowej rzeczywistości).
  7. Stwórz przestrzeń Bleisure – to kolejny rosnący trend, spotkanie biznesu z wypoczynkiem. Twój Gość powinien móc po pracy skorzystać z basenu, krótkiego masażu, spa czy zajęć jogi. Dla takich Gości liczy się również menu, które w porze lunchowej jest na tyle lekkie, że pozwala sprawnie wrócić do pracy ;-).
  8. Zadbaj o swoją widoczność – jeśli Twój hotel jest miejscem przyjaznym pracy zdalnej i współczesnym nomadom, zadbaj o to, by potencjalni odbiorcy o tym wiedzieli. W sieci pojawiają się listy miast i obiektów, które są przyjazne nomadom (np. NomadList czy CyfrowiNomadzi). Pomyśl też o zaproszeniu do siebie nomady prowadzącego bloga lub konto na Instagramie. W ten sposób dostaniesz dobry feedback, ale i dotrzesz do potencjalnych klientów i zyskasz feedback, co jeszcze możesz dodać do swojej oferty.

Wpływ nomadów na hotelarstwo – przykłady

Na świecie pojawiły się już hotele, które odpowiedziały na wyzwania stawiane branży przez współczesnych nomadów. Poniżej kilka ciekawych przykładów. U  nas siecią hotelarską przyjazną nomadom jest Moxy Hotels.

Rozwiązania sieci Selina

Marka Selina Hotels przygotowała 22 000 łóżek w popularnych wśród nomadów miejscach w Ameryce Łacińskiej i Europie. Można z nich korzystać w ramach NomadPassport. To plan, który umożliwia Gościom pobyt w wielu lokalizacjach za stałą opłatą (www.selinapassport.com). Inna opcją oferowaną przez tę markę to CoLive, czyli zakwaterowanie oraz dostęp do przestrzeni coworkingowej, a także codzienna oferta wellness online (medytacja, joga) w pakiecie (www.stay.selina.com/colive).

Volkshotel w Amsterdamie

Amsterdamski hotel oferuje restaurację i klub na ostatnim piętrze, koktajl bar, Werkplaats (kawiarnię z elastycznymi stołami coworkingowymi) w piwnicy, a także Broedplaats VKG – miejsce do pracy dla lokalnych przedsiębiorców (85 miejsc hot deskingowych, biura i studia multimedialne). W pokojach hotelowych współcześni nomadzi mają też kącik do pracy przy oknie, jedwabne ekrany i widoki na Amsterdam (www.volkshotel.nl/en).

Ace Hotels

Sieć hotelowa, która oferuje wszystko, czego szukają współcześni nomadzi: przestronne przestrzenie wspólne, wygodne pokoje, stałe łącze internetowe i świetną kawę. W hotelach działają również całodobowe lobby z barem i kawiarnią, a w pokojach urządzono przestrzeń do pracy (www.acehotel.com).

Mama Shelter w Rio de Janeiro

Butikowy hotel z kolorowym wystrojem restauracji, która pełni funkcję przestrzeni coworkingowej z prywatnymi stolikami. Ponadto do dyspozycji mamy LesAteliers czyli przestrzeń do spotkań czy organizacji wspólnych burzy mózgów (www.mamashelter.com/rio-de-janeiro).

VanLife – przykłady życia nomadów w kamperze

Współczesny nomadyzm to jednak nie tylko hotelarstwo, ale także zmiany w turystyce mobilnej. Mam tu konkretnie na myśli #VanLife, czyli coraz większą grupę osób, o których piszę oddzielny artykuł. Poruszę w nim praktyczny wymiar życia w busie.

Przykłady ciekawych, współczesnych nomadów z Polski:

Czy rodzina z dziećmi może zostać współczesnymi nomadami? Pewnie, że tak! Przykładem są Val i Tim, którzy wraz ze swoimi dziećmi i psem, mieszkają w kamperze od 2008 roku i prowadzą koczownicze życie (Thenomadsfamily). Podróżowali, żyli i edukowali swoje dzieci w czasie przemieszczania się po takich krajach jak Meksyk, Kanada, Australia.

Wpływ współczesnych nomadów na turystykę mobilną

Nomadzi starają się podróżować lekko i mieć łatwą logistykę w podróży. Chcą głównie korzystać i wypożyczać.  Posiadają przeważnie tyle, ile zmieści się do plecaka. To trochę stereotypowe spojrzenie ale nie tylko współcześni nomadzi zaczynają tak podróżować i zmieniać biznesy turystyczne, które zapewniają mobilność.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez PodróżoVanie (@podrozovanie)

Uprawianie sportu i bycie aktywnym wynika u współczesnych nomadów z myślenia o życiu. Dbanie o swoje zdrowie, kondycję organizmu to ważna część ich świadomego życia i inwestycja na przyszłość. Chcą być sprawni i autentycznie zdrowi, a nie tylko dobrze wyglądający. Wynika to z faktu, iż te osoby mają świadomość, że w wieku 60 lat będą musiały nadal być aktywne zawodowo. Są świadomi faktu, że systemy emerytalne nie uwzględniają zmian społecznych jakie zachodzą od wielu lat.

Oto wybrane przykłady turystyki mobilnej, która zmienia się dla nomadów:

  • Mobilne domy – mają zapewnić możliwość transportu dobytku i mieszkania tam, gdzie przebywa współczesny nomada. Obecnie przypominają bryły kontenerów socjalnych lub oszklonych przestrzeni. Najlepszy przykład to Houseboaty – domki na wodzie lub Hocomo.
  • Mobilne hoteleGood Spot to pierwsza mobilna sieć hotelowa, która powstaje w Polsce. To pokoje hotelowe, które mogą pojawić się wszędzie – pośrodku lasu, na brzegu jeziora lub pośrodku dziczy.
  • Kampery lub przyczepy – to mobilne biura, które przeżywają swój renesans. Nowopowstające projekty producentów samochodowych, coraz bardziej puszczają oko do współczesnych nomadów. Jednym z takich projektów jest mobilny vankamper firmy Volkswagen – Grand California 600 z routerem LTE oraz bateriami słonecznymi.
  • Fanatic Viper Air – to dmuchana deska 2w1, którą można wykorzystać zarówno do windsurfingu jak i SUP–owania. Co najważniejsze, po złożeniu mieści się ona w plecaku. Co ciekawe na swojej pokrywie może mieć mini baterie solarne do podładowania telefonu.
  • Nobile NHP Split – to  przyjazna dla nomadów, deska kitesurfingowa. Po złożeniu możemy ją przewieźć w normalnym bagażu lotniczym (bez dodatkowych opłat za niewymiarowy bagaż).

Współcześni nomadzi, a społeczność lokalna

Sam byłem tym faktem zdziwiony ale jeśli myślicie, że społeczność lokalna tylko zyskuje na obecności współczesnych nomadów, to tak nie jest. Wynika to z faktu, iż z racji dużego rozwarstwienia poziomu zarobków i życia pomiędzy kontynentami ale i krajami, dochodzi do anomalii środowiskowych. Współcześni nomadzi tworzą wewnętrzne subkultury w miejscowościach, których przebywają. Społeczność lokalna natomiast w wielu przypadkach jest dla nich gwarantem zapewniania potrzeb życiowych, a nie chęci budowania nowych znajomości i dzielenia się doświadczeniami.

Współcześni nomadzi

Mobilny informatyk lub analityk danych, który otrzymuje wynagrodzenie z krajów europejskich, a wydaje je żyjąc i mieszkając w Azji, powoduje wzrost cen dla społeczności lokalnej. Przez to ceny mieszkań idą w górę, lokalne sklepy zawyżają ceny. Przy tym wszystkim podatki takiego cyfrowego nomada nie zostają w tym kraju chyba, że zmieni on rezydencję podatkową. Mało kto tak na to patrzy, a jest to coraz większy problem społeczności mieszkających w destynacjach turystycznych.

Nomadyzm w turystyce – podsumowanie

Rosnący trend współczesnego nomadyzmu to wyzwanie dla sektora turystyki i caravaningu. Nomada nie zatrzymuje się w klasycznym hotelu lub kempingu. Nie przywiązuje uwagi do standardu, gwiazdkowości i udogodnień. Jeśli szuka hotelu, to takiego, który w swoim DNA marki przemawia do jego wartości.

W tym tekście pojawiło się już kilka organizacyjnych pomysłów, jak dotrzeć z ofertą do takich osób. Dodatkowo może warto pomyśleć o ofercie w postaci zorganizowanej przygody dla nomadów – np. podróży dla kilku osób, bez potrzeby martwienia się o nocleg i miejsce do pracy. Przykładem takich działań są aplikacja TRIPR (szukanie osób z podobnymi planami podróżniczymi) czy serwis remoteyear.com (program wspólnej, zorganizowanej, 12-miesięcznej podroży).

Pozdrawiam,

Maciek Straus

Jeśli interesuje się ten temat bardziej, to zachęcam do zapoznania się z obszernym raportem, z którego czerpałem sporo informacji. Został on wykonany przez Infuture Hatalska Foresight Institute pod tytułem: Wędrowcy – raport o współczesnych nomadach.

Udostępnij na:
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Maciej Straus
Maciej Straus
Przedsiębiorca z branży turystycznej, analityk hotelowy, inwestor skupiony na mobilności, wykładowca akademicki. Skupia się na rozwijaniu efektywności sprzedaży i analizie wskaźników rentowności biznesu. Swoją działalnością edukacyjną pomaga innym podejmować szybciej właściwe decyzje.

Może zainteresować Cię również:

1 komentarz

  1. Uwielbiam kanał Podróżovanie. Też zaczynamy budować kampera i ruszamy ślad nomadów ale chcemy spać też w hotelach. Pozdrawiamy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *