Pamiętam jak dwa lata temu zetknąłem się z pojęciem Nomada, to moja pierwsza myśl była taka, że to pewnie rodzaj jakiejś żaby lub miasto w Afryce. Od tamtej pory mocno przyglądam się ludziom, którzy żyją w podróży, bo to wg mnie najlepsza definicja dawnego ale i współczesnego Nomady.
Choć pierwsze próby definicji zjawiska współczesnego nomadyzmu pojawiły się już w 2007 roku, określenie to jest wciąż nie znalazł on wyczerpującego wyjaśnienia. Dla mnie jako przedsiębiorcy inwestującego w mobilność oznacza to zupełnie nowe możliwości dzięki pokoleniu ludzi ceniących wolności ponad wszystko.
Spis treści
Kim był nomada?
Kim jest współczesny nomada?
Nomadzi porzucili stabilne życie i pracę w biurze na rzecz swobody przemieszczania się. Osoba określająca siebie jako współczesnego nomadę definiuje się przez pryzmat niezależności, wolności i mobilności. Często nie posiada własnego mieszkania, uważając, iż własność nieruchomości może w dużym stopniu ograniczać mobilność.
Jeśli chodzi o cechy charaktery, nomada jest otwarty, ciekawy świata i nastawiony na gromadzenie doświadczeń. Ma minimalistyczne podejście do życia, łatwo dostosowuje się do sytuacji, świat traktuje jak globalną wioskę. Pomaga w tym nie tylko powszechny dostęp do Internetu, ale także rozwój infrastruktury turystycznej (połączenia lotnicze, couchsurfing, pralnie samoobsługowe dla turystów). Od pieniędzy i rzeczy materialnych, bardziej ceni w życiu możliwość spełniania marzeń, samorealizację oraz budowanie wspomnień.
W znaczącej większości (83% wg raportu InfutureHatalska Foresight Institute „Wędrowcy – raport o współczesnych nomadach”) to ludzie w przedziale wiekowym 25-44 lat. Z zawodu freelancerzy, przedsiębiorcy, właściciele start-upów. Rzadziej zatrudnieni na etat, ale pracujący zdalnie.
Profesje najczęściej wykonywane przez współczesnych nomadów to:
- pracownik sektora IT,
- copywriter,
- grafik,
- fotografik,
- analityk danych,
- nauczyciel języka obcego,
- psycholog,
- bloger,
- specjalista UX,
- youtuber,
- specjalista SEO.
Czym jest współczesny nomadyzm?
Współczesny nomadyzm to trend, który charakteryzuje się byciem w ciągłym ruchu. Nomada przemieszcza się by poznać nowe miejsca i komunikuje się z osobami z innych miast, krajów i kontynentów za pośrednictwem Internetu. Standardowo można wśród nich wyróżnić dwie grupy – nomadów cyfrowych i miejskich. Ci pierwsi nie mają stałego miejsca zamieszkania i dzięki technologii pracują z dowolnego miejsca na ziemi. Miejscy nomadzi wykorzystują rozwój infrastruktury, np. siatki linii lotniczych, by mieszkać i pracować w różnych miejscach. Zazwyczaj mają stałe, wynajmowane lub udostępniane miejsce zamieszkania za zasadzie couchsurfingu. Potrzebują również wizy dla cyfrowych nomadów.
Współczesny nomadyzm to również #VanLife. Jest to coraz większa grupa osób, która mieszka na stałe w vanach, kamperach i własnoręcznie przerobionych busach. W Polsce ten trend ostatnio bardzo przyśpieszył. Najbardziej znaną i faktycznie mieszkającą tylko w busie, jest para Kasia i Łukasz znana YouTube pod nazwą PodróżoVanie. Ich przygoda zaczęła się w 2018 roku, kiedy postanowili przerobić busa marki VW na kampervana. Mieszkają, gotują i pracują w nim, a przede wszystkim podróżują. #YachtLife to miłośnicy wodnych akwenów, którzy mieszkają na jachcie i cieszą się żeglarstwem na co dzień. Tak postanowiła zrobić pewna para, którą możecie śledzić na Instagramie – Gone With The Wynns.
Z jakimi problemami mierzą się nomadzi?
Choć życie współczesnego nomady wydaje się być bardzo atrakcyjne, to po dokładnym poznaniu jego szczegółów, tylko 10% polskich internautów uznało go za interesujący.
Nie nomadzi kojarzą nomadów z lenistwem, brakiem odpowiedzialności i wiecznymi wakacjami. Osoby, którym jest daleko do bycia nomadem, dość często uważają, że nomadzi nie myślą o przyszłości, nie mają oszczędności i prowadzą zbyt swobodny styl życia, do tego nie myślą o swoim kraju. Nie ma to jednak wiele wspólnego z prawdą. Taki styl życia wymaga nie tylko pracowitości, ale też doskonałej organizacji pracy i samozaparcia. Przecież życie w podróży też kosztuje i niesie ze sobą wiele niezaplanowanych sytuacji z którymi nomadzi muszą sobie radzić. Te osoby posiadają nie raz wyższe zdolności organizacyjne i są bardziej przedsiębiorcze, niż osoby na etacie.
Najczęściej wymieniane wady nomadyzmu to:
- samotność,
- utrudniony kontakt z rodziną i przyjaciółmi,
- brak domu,
- uzależnienie od technologii i Internetu,
- brak stabilizacji,
- poczucie alienacji,
- dodatkowe koszty podstawowych usług (pralnie, hotele)
- tęsknota za bliskimi.
Nomadyzm – chwilowy trend?
Współczesny nomadyzm to zjawisko coraz powszechniejsze na świecie, a trend ten jest rosnący. Do tej pory mogliśmy poznawać i inspirować się nomadami z filmów amerykańskich. W Polsce takie życie i styl kojarzył się ze słynnym hasłem: A może to wszystko rzucić i uciec w Bieszczady? Jak się okazuje robi tak wiele osób i nie jest to trend wywołany przez ostatni rok.
Ma na to wpływ szereg powodów, m.in.:
- stale powiększający się rynek freelancerów; w Polsce rynek freelancerów urósł w 2020 r. o ok. 28% (raport Useme.com),
- rosnąca popularność platform, które łączą przedsiębiorców z wolnymi strzelcami; szacuje się, że do 2025 r. zarejestruje się tam ok. 540 mln użytkowników,
- rozwój przestrzeni coworkingowych i colivingowych (możliwość wynajęcia pokoju lub miejsca w pokoju z dostępem do kuchni, łazienki i wspólnej przestrzeni do pracy),
- rosnąca popularność idei workation, czyli połączenia pracy i wakacji,
- coraz więcej osób młodszych nie chce posiadać, mieć a po prostu być i doświadczać,
- zmiany pokoleniowe i oczekiwania młodszych generacji wobec pracy, wolą prowadzenie własnego biznesu lub freelancing, niż etat w firmie i korporacjach.
Co i jak kupują nomadzi?
Marki, które chcą przyciągnąć uwagę współczesnych nomadów, powinny być autentyczne, oferować usługi zgodne z wyznawanymi przez nich wartościami i dopasowane do ich potrzeb. Powinny one być lekkie, wytrzymałe i wielofunkcyjne.
Większość nomadów podczas podróży ma ze sobą podstawową elektronikę potrzebną do pracy (laptop, telefon, ładowarki, powerbanki, dyski przenośne itp.), aparat fotograficzny i dokumenty oraz ubrania i kilka rzeczy osobistych (zdjęcia rodziny, czytnik e-booków czy ulubiona poduszka).
Co ciekawe, resztę produktów ponad 80% nomadów kupuje w sklepach stacjonarnych na miejscu. Wg raportu „Wędrowcy – raport o współczesnych nomadach” tylko 13% nomadów robi zakupy w Internecie, w tym tylko 2% kupuje na urządzeniach mobilnych. Warto wziąć pod uwagę te wskaźniki, podczas planowania usług skierowanych do tej grupy docelowej.
Wnioski
Prawdopodobnie na przestrzeni następnych lat będziemy świadkami jeszcze większej mobilności społeczeństwa. Już dzisiaj obserwujemy rozwój firm i usług, które cały swój biznesplan budują na ofercie udostępniania produktu, a nie nabywania go. Klient pragnie mieć poczucie, że to on decyduje, kiedy i jak wykorzysta samochód, hulajnogę czy urządzenie.
I tu pojawiają się nomadzi chcący jeszcze większej elastyczności i swobody w codziennych decyzjach zakupowych. Pytanie, czy już dzisiaj na rynku nie mamy sytuacji, w której brakuje usług oczekiwanych przez tę grupę?
Pozdrawiam,
5 odpowiedzi
Bardzo ciekawy artykuł!
“Już dzisiaj obserwujemy rozwój firm i usług, które cały swój biznesplan budują na ofercie udostępniania produktu a nie nabywania go. ” – w punkt! Dokładnie tak jest, wolimy wykupić subskrypcję na Spotify, która udostępnia nam szeroki wybór utworów, gatunków, artystów niżeli kupić płytę i ustawić ją potem na półce. Poszerzanie horyzontów, zdobywanie wiedzy i doświadczenia przy idei posiadania coraz mniejszej ilości rzeczy.
Ciekawe jak ta skłonność do subskrypcji przeniesie się również na brak chęci posiadania na własność samochodu.
Inspirujący artykuł, który posłużył nam do opisania dzisiejszego Włóczykija, bo Nomadzi to nie tylko Koczownicy ale dawny Włóczykij. Artykuł do znalezienia u nas pod tytułem: “Ile jest w nas z Włóczykija”
Czytałem artykuł. Polecam innym! W temacie o którym pisaliście jest jeszcze temat współczesnych nomadów 😉